Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Ηλιακοί Συλλέκτες - Υποβοήθηση Θέρμανσης



Δεν είχα ξαναδεί site Λυκείου. Κι όμως απ’ ότι είδα υπάρχουν. Στην ανάρτηση που μου  σύστησε ο καλός φίλος Γιάννης Ακριβόπουλος είχε μια διδακτική εφαρμογή εναλλακτικών πηγών ενέργειας για θέρμανση  του ίδιου του εκπαιδευτηρίου .

Αν το καλοσκεφτείς δεν είναι και τίποτε το προχωρημένο. Είναι όμως μια ολοκληρωμένη και ρεαλιστική εφαρμογή που άρχισε να αποδίδει ήδη από το 2011. Φυσικά και μπορεί να εξελιχθεί. Θα μπορούσαν για παράδειγμα να κατασκευασθούν στην αυλή του σχολείου ένα ή παραπάνω φρέατα διεποχιακής αποθήκευσης θερμότατος σε τρόπο ώστε να εισπράττονται τον   χειμώνα τα θερμικά κέρδη της θερινής περιόδου.
Ηλιακοί Συλλέκτες - Υποβοήθηση Θέρμανσης

Το  Σχολικό  Έτος 2010-2011 τέθηκε σε λειτουργία το έργο:  σύστημα ηλιακών συλλεκτών κενού με αποθήκες θερμότητας,  με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας  μέσω  της  υποβοήθησης  της θέρμανσης του κτιρίου του Λυκείου και του Αμφιθεάτρου από τον ήλιο. Το συγκεκριμένο έργο έγινε με χρηματοδότηση του Ο.Π.Α.Π.. Οι καθηγητές Καψούρας Γιώργος  ΠΕ04.01 και  Δημοβέλης  Πέτρος ΠΕ20 υπέβαλαν αίτηση για χρηματοδότηση στον παραπάνω φορέα, μέσω του Σχολικού Συνεταιρισμού του 6ου Λυκείου Λάρισας. Η αρχική ιδέα και εν μέρει ο σχεδιασμός του έργου ανήκουν στον κ. Δημοβέλη.
Την Υλοποίηση του έργου ανέλαβε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Λαρισαίων  μετά από προγραμματική συμφωνία της Σχολικής Επιτροπής με τον Δήμο Λαρισαίων. Επιβλέπουσα του έργου ήταν η κ. Συνάπαλου Αναστασία Μηχανολόγος Μηχανικός. Το έργο υλοποιήθηκε από την κοινοπραξία των εργοληπτών Μήλιου Θεόδωρου και Χατζάκη Ιωάννη.
Τα βασικά μέρη του έργου είναι:
1.       Τέσσερις ομάδες ηλιακών συλλεκτών, (ηλιακοί συλλέκτες κενού τύπου heat pipe)  που είναι τοποθετημένες στη στέγη του αμφιθεάτρου.



       Εικόνα 1: Συλλέκτες τοποθετημένοι στην ανατολική στέγη

Εικόνα 2: άλλη όψη της ανατολικής στέγης

Εικόνα 3: Συλλέκτες τοποθετημένοι στην Δυτική στέγη

Εικόνα 4: Συλλέκτες τοποθετημένη στη νότια στέγη

2.        Οκτώ αποθήκες ζεστού νερού (Boillers) χωρητικότητας 8.000Lit
3.       Ηλεκτροβάνες, αισθητήρες θερμοκρασίας, κυκλοφορητές
4.       Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση ισχύος 2,3Kw, για την ενεργειακή υποστήριξη του συστήματος.
5.       Διαχείριση του συστήματος με προηγμένης τεχνολογίας PLC βασισμένα WEB BASED APPLICATION.

Σύντομη περιγραφή της λειτουργίας:
Οι ηλιακοί συλλέκτες κενού έχουν την ικανότητα να θερμαίνουν το υγρό, που κυκλοφορεί  σ’  αυτούς, από την ηλιακή ενέργεια, σε υψηλότερες θερμοκρασίες από τους κοινούς συλλέκτες και η θερμότητα μεταφέρεται μέσω του θερμαντικού υγρού με την βοήθεια ειδικών κυκλοφορητών, στους εναλλάκτες των  αποθηκών θερμότητας. Πριν ξεκινήσει η θέρμανση το πρωί, οι αποθήκες θερμότητας παρέχουν ζεστό  νερό στην κεντρική θέρμανση με κυκλοφορητές, ανεβάζοντας την θερμοκρασία του νερού που υπάρχει στους λέβητες από 10 oC  σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 45 oC.  Η αύξηση της θερμοκρασίας του νερού στους λέβητες έχει σαν αποτέλεσμα να καταναλώνουν λιγότερο φυσικό αέριο για τη τελική θέρμανση του Λυκείου και του Αμφιθεάτρου. Το μεσημέρι, εφόσον υπάρχει ηλιοφάνεια η απορροφούμενη θερμότητα αποθηκεύεται στα Boillers και με τη λήξη της περιόδου θέρμανσης από το αέριο,  διατηρεί σε κάποιο επίπεδο τη θερμοκρασία στο κύκλωμα του  καλοριφέρ. Με τη λήξη της λειτουργίας του σχολείου και με την προϋπόθεση, ότι υπάρχει ηλιοφάνεια, αποθηκεύεται στις αποθήκες θερμότητας (Boillers) και χρησιμοποιείται την επόμενη ημέρα.
Το καλοκαίρι η θερμότητα προς το παρόν δεν χρησιμοποιείται και απάγεται μέσω funcoils στο περιβάλλον. Ευελπιστούμε να βρεθούν χρήματα για την αξιοποίηση της παραπάνω ενέργειας στον τομέα του κλιματισμού των χώρων του θεάτρου. Υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής 2 συστημάτων εκμετάλλευσης της θερμότητας το καλοκαίρι. Το πιο απλό είναι η δημιουργία υβριδικών ηλιακών καμινάδων, με χρήση των funcoil που υπάρχουν,  με στόχο την απαγωγή με φυσικό τρόπο του θερμού αέρα που υπάρχει στο εσωτερικό του  αμφιθεάτρου. Ο πιο περίπλοκος είναι η εγκατάσταση ψυκτών απορρόφησης για  τον κλιματισμό πλέον ολόκληρου στου κτιρίου (αμφιθέατρο , σχολικό κτίριο).
Η Σχολική μας Επιτροπή μελετά διαχρονικά την κατανάλωση φυσικού αερίου στο σχολικό μας συγκρότημα και τα πρώτα στοιχεία μας δείχνουν ότι φέτος , που λειτουργεί το σύστημα εναλλακτικής θέρμανσης για πρώτη χρονιά, θα έχουμε εξοικονόμηση ενέργειας μεταξύ του 25%-30%, ενώ η επιθυμητή απόδοση του ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40%.  Ο κ. Δημοβέλης πιστεύει ότι με μικρορυθμίσεις στον προγραμματισμό του συστήματος, στους κυκλοφορητές  και στις συνδέσεις των ηλιακών συλλεκτών  μπορούν να ανεβάσουν την απόδοση πάνω από το 50% το χειμώνα ενώ η εγκατάσταση των ηλιακών καμινάδων θα μεταβάλει το μικροκλίμα του αμφιθεάτρου κάνοντάς το λειτουργικό για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Για την online παρακολούθησης της λειτουργίας του συστήματος ηλιακών συλλεκτών πατήστε στον παρακάτω υπερσύνδεσμο:

http://lykeio.dyndns.org.8080/user/public/6oLykeioStart.htm 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!