Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Ανωκάτω Σέλι




Το Σέλι είναι το χωριό που για μεγάλο χρονικό διάστημα (μια ολόκληρη ιστορική περίοδο θα έλεγα) ονομαζόταν επίσημα Κάτω Βέρμιο. Πάντα αναρωτιόμουν πιο είναι το Πάνω Βέρμιο. Μέσα στη δεκαετία του ’90 επισκέφτηκα και το Πάνω Βέρμιο ή Πάνω Σέλι. Ήταν δεν ήταν πέντε σπίτια. Η απόσταση Σέλι- πάνω Σέλι είναι είκοσι χιλιόμετρα. Η αιτιολογία της κατασκευής ενός δρόμου απαιτητικής διατομής σε τόσο μήκος με μόνη σκοπιμότητα την καλύτερη δασική εκμετάλλευση θεωρήθηκε απλά ευλογοφανής. Σχεδόν κανένα δεν έπεισε. Έμοιαζε περισσότερο με επικείμενο real estate-πλιάτσικο αλλά και αυτό δεν έχει πια και πολύ σημασία. Το θέμα μας είναι αυτό που συνέβη μετά την δημοπράτηση του έργου. 


Εδώ και καιρό συζητιόταν στην πόλη ότι ο εργολάβος που ανέλαβε να κατασκευάσει το επίδικο έργο πήρε κάμποσα λεφτά (εν πάση περιπτώσει πολύ περισσότερα απ’ όση δουλειά προσέφερε) και την κοπάνησε. Η υπόθεση κόντευε να καταντήσει αστικός μύθος που σέρνονταν από καφενέ σε καφενέ με λεπτομέρειες, ως είθισται, γαργαλιστικές χωρίς όμως στοιχεία και αποδείξεις. Τα πράγματα για μένα πέρασαν στον πραγματικό κόσμο μετά την 10-03-2011. Τότε στέλεχος των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου ενημέρωσε το Δημοτικό συμβούλιο της πόλης για τον συγκεκριμένο δρόμο. Τότε, παρακολουθώντας την προ ημερήσιας διάταξης ενημέρωση και συζήτηση, σιγουρεύτηκα ότι οι αστικοί αυτοί μύθοι είχαν κάποια βάση. Το κορυφαίο σημείο ήταν όταν στην ερώτηση «πόσο κόστισε το έργο, τι έργο έχει γίνει μέχρι σήμερα και πόσα χρήματα πήρε ο εργολάβος»  η απάντηση ήταν: -«Αυτό θα είναι αποτέλεσμα της διαδικασίας της εκκαθάρισης που δεν έγινε ακόμη». Ξεκαθαρίζοντας ότι εκείνη η ενημέρωση γινόταν για να τηρηθούν κάποια προσχήματα και κυρίως να προληφθούν ίσως νέες ερωτήσεις εκ μέρους της αντιπολιτεύσεως. Και αυτό διότι το ποσό που πήρε ο εργολάβος είναι ένα άθροισμα ποσοτήτων το πολύ δέκα ποσών εύκολο να βρεθούν και να αθροιστούν.  Η ενημέρωση ήταν  και επίσημη και προγραμματισμένη. Αφορούσε σε  οικονομικοτεχνικό θέμα οπότε το πρώτο και το ευκολότερο που έχει να κάνει ο κάθε ομιλητής θα ήταν να βρει πόσα χρήματα πληρώθηκαν. Εδώ το δύσκολο ήταν να εκτιμηθεί το έργο που παράχθηκε με επισκέψεις επί τόπου του έργου, μελέτη του ημερολογίου του, συλλογή πιστοποιητικών και αποτελεσμάτων εργαστηριακών δοκιμών, τοπογραφική αποτύπωση του αποτελέσματος κλπ.

Μετά δυο τρείς αιτήσεις, αρκετές παλινδρομήσεις και διακριτικές απειλές, πήρα τα εξής στοιχεία από τον Δήμο Βεροίας
1.         Όλα τα αντίγραφα των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής του εργολάβου.
2.         Οριζοντιογραφία του έργου στην οποία φαίνονται οι περιοχές στις οποίες έγιναν διανοίξεις με συνοδευτικές παρατηρήσεις για τον βαθμό προόδου του κάθε τμήματος.
3.         Την 11-σέλιδη αναφορά για την οποία είχε ειπωθεί από το στέλεχος του Δήμου ότι: «Θα σας τα πω επί τροχάδην δεν θέλω να αναλωθώ, σκεφτείτε ότι είναι 11 σελίδες το ιστορικό που έχω δώσει σε όσους μπόρεσα….».
Ζήτησα αλλά δεν πήρα μια αποτύπωση της σημερινής κατάστασης. Μου είπαν ότι υπήρχε, αλλά ο ελεύθερος επαγγελματίας τοπογράφος στον οποίον είχε ανατεθεί η μελέτη, για δικούς του λόγους, δεν κατέθεσε ακόμη το διάγραμμα που εκπόνησε.
Έχοντας πλέον μάθει ότι τα χρήματα που πήρε ο εργολάβος (και μετά εγκατέλειψε το έργο) είναι 952.000 €, φρόντισα να μάθω τι εργασίες πραγματοποιήθηκαν. Δεν είχα άλλο μέσο εκτός από το να επισκεφτώ την περιοχή του έργου.  Έγινε μια στοιχειώδης τεκμηρίωση. Δηλαδή μετρήθηκε το συνολικό μήκος του δρόμου στο οποίο έγιναν δουλειές με το κοντέρ του αυτοκινήτου και βγήκαν αρκετές φωτογραφίες. Από την πινακίδα του έργου στην χιλιομετρική αρχή του έγινε γνωστός και ο προϋπολογισμός του (3.000.000€). Όσον αφορά στις εργασίες που εκτελέσθηκαν στα 4 αυτά χιλιόμετρα ήσαν το μισό των χωματουργικών. Δηλαδή έγινε εκσκαφή του ορύγματος (μάλλον με εκρηκτικά) αλλά δεν μετακινήθηκαν τα προϊόντα εκσκαφής. Πουθενά δεν έγινε η κατασκευή βάσεως πολλώ δε μάλλον κατασκευή ασφαλτικού τάπητα. Εκτιμώ και πιθανόν να κάνω λάθος, ότι δεν έγιναν εργασίες πληρωτέας αμοιβής πάνω από 300.000 €. Σημειώνω ότι το κατασκευαστέο μήκος του δρόμου ήταν 20 χιλιόμετρα.
Μιά από τις εικόνες
Τελικά τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα.  Από φήμες έγινε γνωστό ότι σε αρκετά σημεία ο άξονας του δρόμου κατασκευάσθηκε με απόκλιση μέχρι και  15 μέτρα από τον προβλεπόμενο στη μελέτη.  Αν δηλαδή πρέπει να διορθωθεί η  κακοτεχνία θα πρέπει να ξοδευτούν τουλάχιστον 100.000 € χωρίς να συνυπολογισθεί η πιθανή οικολογική καταστροφή. Αυτό σημαίνει ότι ο Εργολάβος για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 3.000.000 € παίρνει 952.000 € και το εγκαταλείπει έχοντας παράξει έργο 200.000€. Η ζημία θα μετακυλισθεί αργά ή γρήγορα στους δημότες διότι θα υπάρξει καταλογισμός. Δηλαδή η χρηματοδοτική αρχή θα ζητήσει από τον Δήμο της Βέροιας τα χρήματα που διέθεσε πίσω.  Ο Δήμος με την σειρά του θα τα μαζέψει από τους δημότες με όποιον τρόπο του φανεί βολικός.
Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν πως χάθηκαν τα χρήματά τους. Ο πρώτος υπεύθυνος σίγουρα είναι ο εργολάβος. Από εκεί και μετά κάποιοι από λόγους άγνοιας ή αμέλειας ή οκνηρίας ή προσωπικού συμφέροντος του έδωσαν το δικαίωμα να το πράξει. Ακούστηκαν πολλά ονόματα λειτουργών από χείλη άλλων λειτουργών. Άλλες φήμες θέλουν σαν υπεύθυνο την ίδια την κ. Δήμαρχο, η οποία αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο της απεντάξεως του έργου από το ΕΣΠΑ έδωσε χρήματα στον εργολάβο προκειμένου να εμφανίσει στην Περιφέρεια ποσοστό προόδου ικανό να διατηρήσει το έργο σε ένταξη.
Στο τέλος με πληροφόρησαν πως δεν έχω κανέναν λόγο να συνεχίσω να ψάχνω την υπόθεση διότι αυτή «πήρε τον δρόμο της δικαιοσύνης». Δεν τους πίστεψα και κατάθεσα μηνυτήρια αναφορά για όλα τα παραπάνω. Η πιθανή ποινή που μπορεί να μου επιβληθεί επειδή ενοχλώ άσκοπα το δικαστικό σύστημα λόγω της καχυποψίας μου, θα μου είναι λιγότερο οδυνηρή από τις ενοχές που μπορεί να μου προκαλέσει η ευπιστία μου.
Κλείνοντας θέλω να πω πως κάθε πόλη παράγει σκουπίδια και παραβατικότητα. Κι όπως τα σκουπίδια τα αναλαμβάνει το συνεργείο καθαριότητας έτσι και για τη παραβατικότητα επιλαμβάνεται το δικαστικό σύστημα. Στην περίπτωση των σκουπιδιών για να λειτουργήσει το συνεργείο καθαριότητας οι πολίτες πρέπει να κατεβάσουν τα σκουπίδια στους κάδους. Ακόμη ακόμη πρέπει να κάνουν και κάποιον διαχωρισμό τους. Καθήκον που απαιτεί κάποιον κόπο και κυρίως αφοσίωση. Στην περίπτωση της παραβατικότητας για να λειτουργήσει η κάθαρση κάποιος πρέπει να κάνει μια μήνυση. Προσεκτικά ώστε να μην θίξει κανέναν ή ακόμη και να μη «μολυνθεί» ο ίδιος…

2 σχόλια:

  1. Σε άλλη ανάρτηση έβαλα μια παραπομπή σε ένα άρθρο από το newsit.gr που λέει: Σε δίκη παραπέμπονται πρώην αντιδήμαρχος της Βέροιας, τέσσερις υπάλληλοι του δήμου κι ένας εργολάβος για δρόμο "φάντασμα" στην Ημαθία, αξίας σχεδόν μισού εκατομμυρίου ευρώ, από κοινοτικά κονδύλια. Για να δούμε τι θα προκύψει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!