Σήμερα το πρωί και αφού έπραξα το καθήκον μου,
καταγγέλλοντας τις αυθαίρετες κατασκευές σε χώρο πρασίνου που έκανε ο Δήμος
Βεροίας σκέφτηκα πόσο καλό θα ήταν να έστελνα κάτι παρόμοιο και προς την ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. Εδώ (τμήμα Δόμησης Βέροιας) δεν ήθελα να το
στείλω. Το να ζητάς από το Τμήμα Δόμησης του Δήμου να κηρύξει αυθαίρετες κάποιες
κατασκευές του Τεχνικού Τμήματος του Δήμου είναι σαν να προτρέπεις σε
αιμομιξία. Και αυτό δεν είναι καλό.
Τα καλύτερα όμως άρχισαν όταν μπήκα στη διαδικασία να ψάξω
τον Ταχυδρομικό κωδικό της Υπηρεσίας. Τότε έπεσα στην ευχάριστη έκπληξη του
μήνα. Η υπηρεσία αυτή είχε ηλεκτρονικό πρωτόκολλο! Θαύμα, μπήκαμε στη δεκαετία του ’90! Τα
πράγματα ήταν όσο δεν μπορεί κανείς να φανταστεί απλά. Αφύσικο για την
Νεοελληνική πραγματικότητα. Οι άνθρωποι του δημοσίου διακατέχονται από την
απίθανη ροπή να στήνουν ηλεκτρονικές ταλαιπωρίες που συχνά σε κάνουν να
νοσταλγείς ακόμη και την ίδια την ουρά. Εδώ όμως δεν ήταν έτσι. Μέσα σε
ελάχιστο χρόνο κατάθεσα τα έγγραφα. Το
ενδιαφέρον ήταν ότι είχα την δυνατότητα να βάλω και όσες φωτογραφίες μπορούσα.
Το έκανα και αυτό. Μετανιώνω που δεν έβαλα κι έναν χάρτη. Ας είναι. Τα κείμενα
είναι παρακάτω.
ΑΙΤΗΣΗ /ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΙΑ
Του
Νίκου
Χατζηευστρατίου Πολιτικού Μηχανικού
Ζωγιπούλου3, Βέροια
ΑΦΜ 022007190
AH829074/ΑΔ Ημαθίας/27/04/11
Θέμα :Καταγγελία αυθαιρέτων κατασκευών σε δασική
έκταση (πάρκο)
Βέροια Τρίτη, 29 Μαΐου 2018
ΠΡΟΣ
ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Στρωμνίτσης 53, 54248
Θεσσαλονίκη
Δια της παρούσης καταγγέλλονται δύο κατασκευές που
έχουν κτισθεί μέσα σε οικόπεδο ευθύνης Δασαρχείου από τον Δήμο Βεροίας χωρίς
οικοδομική άδεια και έγκριση από το αρμόδιο δασαρχείο και εν αγνοία του.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Στην
πόλη της Βέροιας κατασκευάστηκε την περίοδο 2012-2015 το έργο Ολοκληρωμένες
Επεμβάσεις Αστικού τοπίου το οποίος συνηθίσαμε να το αναφέρουμε απλώς ως αστικές αναπλάσεις. Κάποια στοιχεία του
ήταν ότι είχε προϋπολογισμό 7,5 εκ € και εκτεινόταν σε δρόμους 1200 μέτρων και
πάνω από 40 στρέμματα πάρκων. Ένα τμήμα αυτού του οικοπέδου είναι αυτό που
περιβαλλόταν μεταξύ τω οδών Στρατού και Ανοίξεως και Ιερό ναό Αγίων Αναργύρων
και τουριστικό περίπτερο Εληάς. Η κοινή γνώμη το είδε ως ένα καταστροφέα θέσεων
στάθμευσης και αντέδρασε κάνοντας προσφυγές όπου ήταν δυνατόν. Μία από αυτές
ήταν και στο Δασαρχείο. Κάποια στιγμή επήλθε καταλαγή, ο δήμος δήλωσε πως πήρε
όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις και το πράγμα έμεινε εκεί. Σημαντικός παράγων
στον κατευνασμό των αντιδράσεων υπήρξε η υπόσχεση του δήμου να κατασκευάσει
υπαίθριο χώρο στάθμευσης στην ευρύτερη γειτονία των θιγόμενων πολιτών. Το θέμα
ήταν πως για την προσπέλαση στο οικόπεδο που επελέγη απαιτείτο να καλυφθεί υψομετρική διαφορά 20 μέτρων και διέλευση
μέσω του πάρκου στο οποίο έγινε μέρος των επεμβάσεων των αστικών αναπλάσεων. Έτσι
σκέφτηκαν και υποσχέθηκαν να κατασκευάσουν έναν ανελκυστήρα, ένα κεκλιμένο
ιμάντα μεταφοράς προσώπων, μια γέφυρα (Δρόμος-ανελκυστήρας) και ένα τοιχίο να
προστατεύει τον γυάλινο ανελκυστήρα από καταρρεύσεις από τα πρανή ανάντη μέσα
στον χώρο των επεμβάσεων. Η αδειοδότηση αυτών των κατασκευών θεωρήθηκε από τους
δημότες τότε δεδομένη.
Εδώ
και μερικά χρόνια, όμως, αυτές οι μηχανολογικές κατασκευές αποτελούν θέμα
συζήτησης μεταξύ των πολιτών της Βέροιας. Το έργο αυτό δεν έχει παραληφθεί
ακόμη οριστικά. Τα μηχανολογικά μέσα δεν ετέθησαν ποτέ σε λειτουργία. Ήδη
βανδαλίζονται. Ο βανδαλισμός με προβλημάτισε και ζήτησα πληροφορίες από τον
Δήμο και το Δασαρχείο Βεροίας.
Συγκεκριμένα,
την 10/05/2018
ζήτησα εγγράφως και από το δασαρχείο τις εγκριτικές πράξεις και τα υπηρεσιακά
σημειώματα που αφορούσαν στο επίδικο έργο. Έλαβα τα έγγραφα την 14-5-2018. Η 13176/12-12-2012
αποτελούσε την έγκριση και συνοδευόταν από την αλληλογραφία και τα υπηρεσιακά
σημειώματα που προηγήθηκαν.
Στο λεκτικό της αποφάσεως 13176/12-12-2012 γινόταν αναφορά
σε Φυτοτεχνική μελέτη και μόνον. Στο
χώρο όμως υπάρχουν από το 2014 και μετά
1.
Ένας στεγασμένος μηχανικός διάδρομος
καλυμμένου εμβαδού 40,00 Χ 2,50 =100,00 m²
2.
Ένα ανελκυστήρας εμβαδού κατόψεως 4,50 m²
3.
Μια γέφυρα διαστάσεων 2,40 Χ 13,00
=31,20 m²
4.
Κλιμακοστάσιο εκτιμώμενου εμβαδού ~50 m²
5.
Μια
βαριά κατασκευή τοίχων αντιστηρίξεως από μπετόν η οποία προστατεύει τον
ανελκυστήρα από την αστοχία των ανάντη πρανών
6.
Ένα στέγαστρο σε επαφή με το τουριστικό
περίπτερο Εληά, του οποίου το εμβαδόν δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί με
ακρίβεια 10δων μέτρων αλλά είναι σαφώς επιφανείας της τάξεως των 800 m² τα έγγιστα.
Έτσι προκειμένου να εκτιμηθεί το εμβαδόν του
οικοπέδου επί του οποίου έγιναν αυτές οι κατασκευές, αλλά και να ευρεθεί η
εγκεκριμένη εμβαδομέτρησή τους, ζητήθηκε με την από 4213/12-5-18 αίτησή μου το
τοπογραφικό με βάση το οποίο δόθηκε η έγκριση υπ΄αρ πρωτ 13176/12-12-2012. Παράλληλα ζητήθηκε, αν υπήρχε, μια πρόσθετη
έγκριση με την οποία αδειοδοτήθηκαν τα κατασκευάσματα
Στα
τοπογραφικά μου δόθηκαν και σ’ αυτά δεν υπήρχαν ίχνη των κτισμάτων.
Το συμπέρασμα ήταν πως τα κτίσματα αυτά
ενώ ήσαν κατασκευασμένα σε πάρκο (χώρο ανθρωπογενούς φύτευσης) δεν είχαν
έγκριση. Για την ακρίβεια ήταν σα να μην υπήρχαν. Πρόσθετα ο
δήμος απέκρυψε την πρόθεσή του να τα
κατασκευάσει.
Παράλληλα
έγινε έρευνα αν υπήρχαν εγκρίσεις από άλλες υπηρεσίες. Έτσι με την υπ 12949/9-5-18 ζητήθηκε από
τον Δήμο Βεροίας, ο φάκελος της οικοδομικής άδειας κατασκευής των κτισμάτων του
ανελκυστήρα και του διαδρόμου διελεύσεως καθώς και η περιβαλλοντική έγκριση των
εγκαταστάσεων.
Την 21-5-18 απαντήθηκα με το 12949/15-5-18 έγγραφο του Δήμου Βεροίας. Σ’
αυτό υπήρχαν οι παρακάτω ισχυρισμοί:
Ότι
πρόκειται για κατασκευές οι οποίες εμπίπτουν στις διατάξεις της υπ΄αρ
52716/2001 απόφασης του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 16638/13-12-01) και σε συνδυασμό με την
εγκύκλιο 61,86 δεν απαιτείται οικοδομική άδεια (άρθρο 20 του Νέου Οικοδομικού
Κανονισμού Ν. 4067/2012 1. Στους
δημόσιους κοινόχρηστους χώρους του οικισμού επιτρέπονται κατασκευές για:
α) τη διαμόρφωση του εδάφους, όπως κλίμακες, τοίχοι, διάδρομοι, κεκλιμένα
επίπεδα, μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών, καθώς και κατασκευές για
την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων ατόμων…),
Υπήρχε επισύναψη
της υπ’ αρ πρωτ Δ13β-1406 χορήγηση βεβαίωσης απαλλαγής υπό όρους από την διαδικασία
Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων.
ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Τα στοιχεία που
παρέλαβα από το Δασαρχείο και τον Δήμο είναι κατά χρονολογική σειρά.
1.
πρωτ Δ13β-1406/ 11-5-10 χορήγηση
βεβαίωσης απαλλαγής υπό όρους από διαδικασία Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων. Δεν
έλαβα γνώση των τοπογραφικών διαγραμμάτων που της ελήφθησαν υπ΄όψιν για την
έκδοσή της. Συμπεραίνεται ότι το τοπογραφικό διάγραμμα που κατατέθηκε δεν
περιελάμβανε ούτε κτίσματα ούτε μηχανολογικές εγκαταστάσεις.
2.
Αρ.πρωτ 50414/24-09-2012
Δήμος Βεροίας προς Δασαρχείο Βεροίας :Είναι επιστολή η οποία υπογράφεται από
τον τότε Αντιδήμαρχο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης όπου φαίνεται πως αποτελεί
διαβιβαστικό τροποποίησης μελέτης «που
αφορά στην τροποποίηση της μελέτης που αφορά στην κατασκευή τέντας στο πάρκο
Αγίων Αναργύρων, η οποία εμφανιζόταν στα αρχικά σχέδια …». Στην ίδια
επιστολή γίνεται αναφορά σε «..κατασκευή ασανσέρ
εμβαδού 4τμ και του κυλιόμενου διαδρόμου 54 τμ» και «πέργκολα του τουριστικού περιπτέρου εμβαδού 631 τμ …»
3.
Αρ. Πρωτ. 10301/25-09-12/Δασαρχείο
Βεροίας Εδώ γίνεται κατ’ αρχήν αναφορά σε τρία έγγραφα (8335/14-05-12, 2791/02-04-12 και
9617/12-09-12
Δασαρχείου Βεροίας) και δίδεται σήμα διακοπής εργασιών σε χώρους πρασίνου.
Πρόσθετα ζητείται να ενοποιηθούν οι χώροι ευθύνης δασαρχείου και να γίνει
ενιαία μελέτη/πρόταση
4.
70724/25-09-12 /Γενικής
Αγροτικής διεύθυνσης Δασών. Αποτελεί απάντηση όπου σημειώνεται ότι «κάθε μελέτη που αφορά επεμβάσεις σε χώρους
πρασίνου πρέπει να εγκρίνεται από την αρμόδια Δασική Υπηρεσία, όσον αφορά το
επιτρεπτό των επεμβάσεων αυτών σύμφωνα με την δασική Νομοθεσία» και δίνει
εντολή για κατάθεση μελέτης με βάση τις προδιαγραφές των Ν998/79 και Ν4067/12.
5.
10466/01-10-12/Δασαρχείου
Βεροίας: Όπου «επισημαίνεται ότι αυτό που
ενδιαφέρει την Υπηρεσία μας, είναι μόνον οι επεμβάσεις στους χαρακτηρισμένους
χώρους πρασίνου και όχι στις υπόλοιπες εκτάσεις». Μεταξύ των άλλων δε,
διευκρινίζει ότι χρειάζεται «..αναλυτικά
σχέδια των διαφόρων κατασκευών που θα εγκατασταθούν (τοίχοι αντιστήριξης,
πέργκολες, φράχτες, παγκάκια, πινακίδες, κατασκευές για παιδική χαρά,
πεζογέφυρες, κρήνες κλπ)»
6.
56838/20/10/2012/
Δήμος Βεροίας. Είναι το διαβιβαστικό με το οποίο υπεβλήθη Φυτοτεχνική έκθεση
7.
12196/9-11-12/Δασαρχείο
Βεροίας: Εδώ εκτός από παρατηρήσεις επί της φυτοτεχνικής σημειώνεται ότι: «Από το τοπογραφικό διάγραμμα απουσιάζει η
οριογραμμή των χώρων πρασίνου σύμφωνα με το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο,
καθώς και η εμβαδομέτρηση των χώρων και κτιρίων που αν και συμπεριλαμβάνονται
στους χώρους πρασίνου, εξαιρούνται της χρήσης ως τέτοιων». Τονίζεται ότι
μετά την δεύτερη αίτησή μου δεν βρέθηκε
διάγραμμα να περιλαμβάνει περιγράμματα ανελκυστήρα, γέφυρας και
διαδρόμου μεταφοράς πεζών.
8.
58926/20-11-12 Δήμος
Βεροίας Είναι το διαβιβαστικό της διορθωμένης φυτοτεχνικής μελέτης
9.
13162/04-12-12
Δασαρχείο Βεροίας. Διαβιβαστικό μεταβίβασης της μελέτης στη διεύθυνση Δασών.
Στο έγγραφο συνάπτεται και έκθεση επαλήθευσης της φυτοτεχνικής μελέτης.
10.
13176/12-12-2012 ΑΔΑ
Β4Μ7ΟΡ1Υ-ΟΨΡ Διεύθυνση Δασών Ημαθίας. Περιλαμβάνεται έγκριση φυτοτεχνικής
μελέτης. Δεν γίνεται αναφορά σε κτίσματα.
ΝΟΜΟΘΕΣΊΑ
Στον 998/79 υπήρχε η διάταξη 4. Εις τας
διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και αι εντός των πόλεων και των
οικιστικών περιοχών ευρισκόμεναι εκτάσεις, οι οποίες καλύπτονται υπό δασικής βλαστήσεως φυσικώς ή
τεχνικώς δημιουργούμενης (πάρκα και
άλση), ως και αι οπουδήποτε δημιουργούμεναι δενδροστοιχίαι ή δασικαί φυτείαι. Και αντικαταστάθηκε
με την παράγραφο 5 άρθρο 1 του Ν 3208/24-12-03 .
Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και τα εντός των πόλεων και των
οικιστικών περιοχών πάρκα και άλση, καθώς και οι εκτάσεις που κηρύσσονται ή
έχουν κηρυχθεί με πράξη της αρμόδιας αρχής ως δασωτέες ή αναδασωτέες.»
998/79 2. Η μέριμνα διά την ανάπτυξιν, βελτίωσιν,
αναδάσωσιν και προστασίαν των πάρκων, αλσών και των εντός των πόλεων ή
οικιστικών περιοχών δεντροστοιχιών ανήκει εις τ ους οικείους οργανισμούς
τοπικής αυτοδιοικήσεως ή τους επί τη βάσει σχετικής πολεοδομικής μελέτης
αναλαβόντας την δημιουργίαν αυτών οικιστικούς φορείς ή εις ίδια νομικά πρόσωπα,
επί τη
βάσει ειδικών διατάξεων . Ωσαύτως η ως άνω μέριμνα διά δάση ή δασικάς
εκτάσεις ή πάρκα, άλση και δενδροστοιχίας ευρισκομένας εντός αρχαιολογικών
χώρων ανήκει εις τας αρμοδίας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού. Αι ως άνω
υπηρεσίαι και οργανισμοί δύνανται πάντως να ζητούν την συνδρομήν της δασικής
υπηρεσίας, εφ'όσον συντρέχει περίπτωσις. Αι δασικαί υπηρεσίαι συνεργάζονται
μετά των λοιπών δημοσίων υπηρεσιών και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως ή
άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, εφ' όσον πρόκειται περί λήψεως μέτρων
προστασίας, η πραγματοποίησις των οποίων περιλαμβάνεται και εις την
αρμοδιότητα των υπηρεσιών ή των νομικών
τούτων προσώπων Με τον Ν3208/03
άρθρο5§4.συμπλήρώθηκε εξής: « Η εκτέλεση κάθε είδους έργων στα πάρκα και άλση ενεργείται
μετά από σχετική μελέτη, που εγκρίνεται
από την αρμόδια δασική αρχή και με
την εποπτεία της. Της έγκρισης αυτής προηγείται θετική γνώμη
της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου
Πολιτισμού, όπου αυτή απαιτείται για λόγους προστασίας αρχαιοτήτων»
Με το αρ πρωτ
33658/30,10-15/Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού και τράπεζας Γης, με θέμα
«Χρήσεις εντός κοινόχρηστων χώρων του ρυμοτομικού σχεδίου» στο τέλος αναφέρει «Διευκρινίζεται τέλος, πως όλα τα παραπάνω
ισχύουν για τους ΚΧ χώρους που δεν διέπονται από τις διατάξεις της δασικής
νομοθεσίας (όπως πάρκα, άλση)»
Ν4067/2012
Άρθρο 20 1. Στους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους του
οικισμού επιτρέπονται κατασκευές για:
α) τη διαμόρφωση του εδάφους, όπως κλίμακες, τοίχοι,
διάδρομοι, κεκλιμένα επίπεδα, μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών, καθώς
και κατασκευές για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων
ατόμων,
β) τον εξωραϊσμό και την αισθητική τους αναβάθμιση,
τον εξοπλισμό και την ασφάλειά τους και γενικά κατασκευές για την εξυπηρέτηση
του προορισμού των χώρων αυτών,
γ) λυόμενες και προσωρινές κατασκευές,
δ) για τη λειτουργία και την εξυπηρέτηση των Μέσων
Μαζικής Μεταφοράς.
Οι παραπάνω κατασκευές υλοποιούνται από τον οικείο
Δήμο, από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή νομικά πρόσωπα ή ιδιώτες,
ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και άδεια της Υπηρεσίας Δόμησης.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται οι κατηγορίες των κατασκευών ή εγκαταστάσεων
για τις οποίες δεν απαιτείται Άδεια Δόμησης και η διαδικασία ελέγχου τους από
άποψη ασφάλειας και αισθητικής.
Άρθρο 2
Ορισμοί §39. Κοινόχρηστοι χώροι είναι οι κοινής χρήσης
ελεύθεροι χώροι, που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ή έχουν
τεθεί σε κοινή χρήση με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο.
Αρθρο 41.
Η παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 998/1979
τροποποιείται ως εξής:
1.α. Υπό την επιφύλαξη των, στο άρθρο 48
παρ. 1 του παρόντος νόμου και στο άρθρο 53 παρ. 1 του ν. 4042/ 2012 προβλεπομένων,
δεν επιτρέπεται η μεταβολή του κύριου προορισμού και η αναίρεση της λειτουργίας
των εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή πολεοδομικής ζώνης ή εντός οικιστικής
περιοχής κειμένων κοινοχρήστων εκτάσεων, οι οποίες καλύπτονται από δασική
βλάστηση φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργημένη (πάρκα και άλση). Η ως άνω απαγόρευση
ισχύει επίσης: α) για τα πάρκα και άλση τα οποία χαρακτηρίζονται από το
εγκεκριμένο σχέδιο πόλης ως κοινόχρηστοι χώροι χωρίς άλλο ιδιαίτερο
χαρακτηρισμό, αλλά έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι τέτοιο χαρακτήρα (πάρκου ή
άλσους) και β) για κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, που περιβάλλονται από τον
οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης, φέρουν δασική βλάστηση,
φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργηθείσα και λειτουργούν εκ των πραγμάτων ως πάρκα και
άλση.
1.β. Στις διατάξεις της δασικής
νομοθεσίας υπάγονται και τμήματα πάρκου ή άλσους, τα οποία φέρουν μη δασική
βλάστηση συνδέονται όμως οργανικά με το σύνολο του πάρκου ή άλσους υπό την
έννοια ότι συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας του συνόλου. 1.γ. Με
απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που
δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθορίζονται οι προδιαγραφές
σύνταξης των μελετών διαχείρισης των πάρκων και αλσών. Οι ως άνω μελέτες
εγκρίνονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης
Διοίκησης. Της έγκρισης αυτής προηγείται θετική γνώμη της αρμόδιας Υπηρεσίας
του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού όπου αυτή απαιτείται για λόγους
προστασίας των αρχαιοτήτων ή κηρυγμένων μνημείων δυνάμει των διατάξεων του ν.
3028/2002.
1.δ. Η διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 71
του Δασικού Κώδικα (ν.δ. 86/1969), η οποία προστέθηκε στο άρθρο αυτό με την
παρ. 8 του άρθρου 4 του ν. 3208/2003, ισχύει αναλόγως και για τα πάρκα και
άλση, νοουμένου, αντί του αναφερομένου στην ως άνω διάταξη Υπουργού Γεωργίας,
του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
1.ε. Υφιστάμενα κτίρια και υποδομές
εντός πάρκων και αλσών χωρίς έγκριση εξαιρούνται της κατεδάφισης, εφόσον
πληρούν τις προϋποθέσεις της ως άνω διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 71 του
Δασικού Κώδικα και της προβλεπομένης στη διάταξη αυτή υπουργικής απόφασης και
εφόσον οι οικείοι Ο.Τ.Α. εξασφαλίσουν εντός τριών (3) ετών από την έναρξη
ισχύος του παρόντος τις απαιτούμενες από την κείμενη νομοθεσία εγκρίσεις.
1.στ. Κτίρια, εγκαταστάσεις και υποδομές
που πραγματοποιήθηκαν από το Υπουργείο Δημοσίων Έργων και τη Γενική Γραμματεία
Αθλητισμού σε εκτάσεις των παραγράφων 1 και 1α του παρόντος κατά παρέκκλιση της
κείμενης νομοθεσίας εξαιρούνται της κατεδάφισης. 1.ζ. Τυχόν πράξεις της
διοίκησης που εκδόθηκαν για την προστασία των εκτάσεων των παραγράφων 1ε και
1στ του παρόντος άρθρου ανακαλούνται.
1.η. Αποφάσεις κήρυξης εκτάσεων ως
δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν πάρκα και άλση αίρονται με απόφαση του
Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν σχετικής εισήγησης της
αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετά τη δημιουργία ή αναδημιουργία της δασικής
βλάστησης.
1θ. Έργα απαραίτητα για τη λειτουργία
των περιαστικών δασών, πάρκων και αλσών που συντηρούν και εμπλουτίζουν τη
βλάστηση, βελτιώνουν την αισθητική του τοπίου, εξασφαλίζουν την άνετη, ασφαλή
κίνηση και εξυπηρέτηση των επισκεπτών και διευκολύνουν τη σωματική άσκηση, την
αναψυχή και την πνευματική ανάταση του ανθρώπου δεν συνιστούν μεταβολή της κατά
προορισμό χρήσης των εν λόγω περιαστικών δασών, πάρκων και αλσών. Ο τυχόν
αναδασωτέος χαρακτήρας τους δεν εμποδίζει την ανάπτυξη των έργων αυτών.
ΑΡΘΡΟ 23 ν.4014/11 Παρ 3.
(όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 49 του ν.4030/11)
«Δεν
υπάγεται στις εξαιρέσεις της περίπτωσης στ΄ της προηγούμενης παραγράφου η μεταβίβαση αυτοτελούς ιδιοκτησίας ή
σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο στο οποίο έχει εκτελεστεί αυθαίρετη
κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη χρήση, άλλη από τις αναφερόμενες στην
παράγραφο 2 και εφόσον:».
α) η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση βρίσκεται».:
αα) σε εγκεκριμένο κοινόχρηστο
χώρο της πόλης,
ββ) στη ζώνη ασφαλείας των
διεθνών, εθνικών, επαρχιακών ή δημοτικών ή κοινοτικών οδών κατά τη
νομοθεσία περί μέτρων για την ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας που
ίσχυαν κατά την εκτέλεση ή εγκατάστασή τους,
γγ) σε δημόσιο κτήμα,
δδ) σε δάσος, σε δασική ή
αναδασωτέα έκταση, στον αιγιαλό ή τη ζώνη παραλίας,
εε) σε αρχαιολογικό χώρο,
ιστορικό τόπο, ιστορικό διατηρητέο οικισμό και περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους,
εφόσον απαγορευόταν η δόμηση κατά το χρόνο
εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή
εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης,
στστ) σε παραδοσιακό οικισμό, µε την
επιφύλαξη της παρ. 24 του άρθρου 24 ( ** νέα παράγραφος ) και σε
οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο».
Απόφαση
Αριθμ. 35748/ 30
Μαΐου 2017/Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Άρθρο 1 Ανάθεση άσκησης αρμοδιοτήτων σε οργανικές
μονάδες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης: «….1) Στις Διευθύνσεις Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Κεντρικής
Μακεδονίας, και Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης αναθέτουμε:… β. Την εκτέλεση
αποφάσεων κατεδάφισης αυθαίρετων κτισμάτων ή κατασκευών, που εκδίδονται από την
αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, κατά ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του π.δ.
267/1998 (ΦΕΚ 195/Α/1998) και της σχετικής νομοθεσίας -για την οποία αρμόδια
Υπηρεσία έχει καθοριστεί με το π.δ….».
Επειδή
·
Κατ΄αρχήν πρόκειται για δραστηριότητες
οι οποίες αναπτύσσονται μέσα σε δασική έκταση (πάρκο) με βάση τον 998/79 αλλά
και τον 3208/03 ως άνω. Ο χαρακτηρισμός υπάρχει στο διάταγμα καθορισμού ζωνών
οικιστικού ελέγχου και το ρυθμιστικό της πόλης της Βέροιας.
·
Άρα κάθε κτίσμα όφειλε να αδειοδοτηθεί (να
εγκριθεί η κατασκευή του) από την Δασική Υπηρεσία. Ο ισχυρισμός που προβάλλεται
στο Αρ πρωτ 12949/15-05-15/Δήμου
Βεροίας είναι αβάσιμος διότι δεν
πρόκειται για δημόσιο κοινόχρηστο χώρο οριζόμενο με βάση το άρθρο2 §39 του 4067/12 Ο χώρος αυτός δεν καθορίζεται ως κοινόχρηστος στο ρυμοτομικό σχέδιο ούτε τέθηκε
σε κοινή χρήση με οποιοδήποτε τρόπο.
·
Το ότι η δασική υπηρεσία ασχολήθηκε τόσο
επισταμένα με τον χώρο και αδειοδότησε την φυτοτεχνική μελέτη έρχεται προς επίρρωση
των ως άνω ισχυρισμών. Εξάλλου αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στις οδηγίες προς τον Δήμο
με το υπ΄ Αρ. Πρωτ. 10301/25-09-12 έγγραφό της.
·
Η αδειοδότηση της φυτοτεχνικής μελέτης
έγινε διότι μόνον αυτή ζητήθηκε μέσω
σχεδίων και καταλόγων που
κατατέθηκαν. Στην επιστολή Αρ.πρωτ
50414/24-09-2012
του Δήμου Βεροίας προς Δασαρχείο Βεροίας εκφράζονται
οι προθέσεις του δήμου οι οποίες
όμως αμέσως μετά ξεχνιούνται και ο
Δήμος ζητά μόνον φυτοτεχνική έγκριση. Ο δήμος λοιπόν εξετέλεσε το φυτοτεχνικό έργο
και αμέσως μετά κατασκεύασε έργα συνολικού εμβαδού άνω των 1000 m2
και προϋπολογισμού ~180 χιλ € χωρίς
έγκριση από το Δασαρχείο.
·
Το είδος των έργων που αυθαίρετα
κατασκευάστηκαν δεν συνιστά αντικείμενα «απαραίτητα
για τη λειτουργία των περιαστικών δασών, πάρκων και αλσών που συντηρούν και
εμπλουτίζουν τη βλάστηση, βελτιώνουν την αισθητική του τοπίου, εξασφαλίζουν την
άνετη, ασφαλή κίνηση και εξυπηρέτηση των επισκεπτών και διευκολύνουν τη
σωματική άσκηση, την αναψυχή και την πνευματική ανάταση του ανθρώπου» όπως
αναφέρεται και στον ν. 3028/2002 αντίθετα συνιστά «μεταβολή
της κατά προορισμό χρήσης» του περιαστικού πρασίνου λόγω του ότι το μετατρέπει σε διάβαση πεζών, για
τους οποίους, οι υπηρεσίες του δήμου έλπιζαν ότι, θα ήταν οι χρήστες του χώρου
στάθμευσης κάτω (ανατολικά) από την Οδό Στρατού.
·
η κατά το άρθρο 23 ν.4014/11 Παρ 3«Δεν υπάγεται στις εξαιρέσεις της περίπτωσης
στ΄ …(“στ. για τις οποίες έχει περατωθεί η διαδικασία καταβολής του ενιαίου
ειδικού προστίμου ή η καταβολή ποσοστού 30% του συνολικού ποσού προστίμου
έως 31/01/2013,
όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 του επόμενου άρθρου και για το χρονικό διάστημα
που προβλέπεται στον παρόντα νόμο”) γγ) σε δημόσιο κτήμα, δδ) σε δάσος,
σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, στον αιγιαλό ή τη ζώνη παραλίας»,
σημαίνει ότι η οι κατασκευές δεν μπορούν να ενταχθούν στον Ν4014.
·
Πρόσθετα
υπάρχει και μια ακόμη πραγματικότητα
Οι μηχανικοί
του δήμου συνδέονται με σχέσεις ομοτίμων. Δηλαδή Μηχανικοί του τμήματος
δόμησης, Έργων και Δημοτικής περιουσίας είναι για τον κόσμο, αλλά και γι’ αυτούς
τους ίδιους συχνά, ένα και το αυτό.
Οι ιεραρχικές
σχέσεις είναι ασαφείς. Γι’ αυτούς ο Αντιδήμαρχος είναι προϊστάμενος. Τον
βλέπουν καθημερινά στο διπλανό γραφείο. Αυτός θα τους δώσει άδεια αν αρρωστήσει
ο πατέρας τους ή γεννήσει η γυναίκα τους. Αυτό μοιραία θαμπώνει το καθηκοντολόγιο.
Αυτή η πραγματικότητα καθιστά ατελέσφορη την καταγγελία
της αυθαιρεσίας της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου στο τμήμα δόμησης του Δήμου
Βεροίας.
Γι΄αυτό
Ζητώ από σας να επιληφθείτε το ζήτημα των αυθαίρετων
την επεμβάσεων/κατασκευών και να ζητήσετε από τον Δήμο Βεροίας να επανορθώσει
τις βλάβες που προξένησε στο τοπικό οικοσύστημα και να κηρύξετε τις επίδικες κατασκευές αυθαίρετες.
Ακόμη να φροντίσετε να αποδοθούν ευθύνες σε όλους όσους συμμετείχαν κατά το
ποσοστό της συμμετοχής τους στην παρανομία.
Αν όμως τα
παραπάνω εκφεύγουν των καθηκόντων σας, ζητώ να διαβιβάσετε την παρούσα στην
υπηρεσία που είναι αρμόδια να ενεργήσει.
Σχόλιο Πραγματικά δεν ξέρω τι θα γίνει. Η πιθανότητες κυμαίνονται από το να διατάξουν την Πολεοδομία (τμήμα Δόμησης) να κάνει τη δουλειά του, μέχρι και να στείλουν τα documents στο recycling bin του ΗΥ τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!