Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

«ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ»: ΤΟΣΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΑ ΛΑΘΗ…….

Η επιστολή δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΛΑΟΣ της Βέροιας. Αναδημοσιεύεται χάριν πληρότητος.


Κύριε Διευθυντά,
Με αφορμή την παρουσίαση της μελέτης «Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αναβάθμισης Αστικού Τοπίου στη Βέροια», στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (29/02/2012), επιτρέψτε μου να παρατηρήσω τα εξής:

1. Το έργο ανατέθηκε ως ερευνητικό πρόγραμμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Επιτροπή Ερευνών ΑΠΘ), σύμφωνα με το άρθρο 225 του Ν. 3463/2006.

Επομένως, δεν πρόκειται για μελέτη, η οποία μεθοδολογικά έπεται της έρευνας και αξιοποιεί τα συμπεράσματά της. Ως έρευνα δεν μας διαφωτίζει για τα δεδομένα και τα πολλαπλά προβλήματα του δημόσιου χώρου του Ιστορικού Κέντρου της πόλης (τεύχος 22 σελίδων, αραιογραμμένων), μάλιστα η γνώση μας για τα αυτονόητα συσκοτίζεται.

2. Από το (1) προκύπτει, πως το έργο δεν διαθέτει μελέτη, που να έχει εκπονηθεί με νόμιμες διαδικασίες (Ν. 3316/2005). Το Άρθρο 5, εδάφ. 6 αυτού του νόμου αναφέρει ρητά πως «Όταν πρόκειται περί μελετών αξιόλογων τεχνικών έργων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που έχουν ευρύτερη κοινωνική,

αρχιτεκτονική, πολεοδομική και περιβαλλοντική σημασία και η λειτουργία τους …….. έχει επίδραση στο ευρύτερο δομημένο ή φυσικό περιβάλλον, όπως είναι ιδίως σημαντικά κτιριακά έργα, …… έργα διαμόρφωσης ή ανάπλασης ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων με υπερτοπικό ή ιστορικό χαρακτήρα ή παρεμβάσεων πολεοδομικού επιπέδου ιδιαίτερης σημασίας η επιλογή του αναδόχου διενεργείται με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ή διαγωνισμό μελετών…………

Όταν ο διαγωνισμός εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των Οδηγιών 2004/18/ΕΚ και 2004/17/ΕΚ, εφαρμόζονται και οι σχετικές περί διαγωνισμών μελετών διατάξεις αυτής. Όταν προκηρύσσονται διεθνείς διαγωνισμοί ισχύουν επίσης οι κανονισμοί της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA)».

Οι Οδηγίες 2004/18/ΕΚ και 2004/17/ΕΚ κυρώθηκαν από την ελληνική νομοθεσία μέσω του υπ’ Αριθμ. 60 Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ Α΄ 64 / 16.03.2007) και στο άρθρο 2, παρ. 2, καθώς και στο αντίστοιχο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι αυτού αναφέρονται, ως υπαγόμενες σε καθεστώς σύναψης δημοσίων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών οι «Υπηρεσίες αρχιτέκτονα, υπηρεσίες μηχανικού και ολοκληρωμένες υπηρεσίες μηχανικού, υπηρεσίες πολεοδομικού σχεδιασμού και αρχιτεκτονικής τοπίου, συναφείς υπηρεσίες παροχής επιστημονικών…… αναλύσεων».1

Το Ιστορικό Κέντρο της Βέροιας, όπως όλα τα ιστορικά κέντρα πόλεων, είναι περιοχή ιδιαίτερης σημασίας, όπως έχει θεσμοθετηθεί ως τέτοιο με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης. Το αντικείμενο του έργου το κατατάσσει στις μελέτες, για την εκπόνηση των οποίων απαιτείται διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισ

μός, σύμφωνα με προδιαγραφές, που εγκρίνονται από την Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων (UIA). Η διαδικασία υπάγεται στον Ν. 2092/1992 «Για την κύρωση Σύστασης της UNESCO που αφορά διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς» (ΦΕΚ Α΄ 180 /26.11.1992).2 Τα παραπάνω υποστηρίζονται και από την ΥΑ με αριθμ. Πρωτ. Οικ. 26804 (ΦΕΚ 1427 Β΄, 16.06.2011) «Νέο Πλαίσιο

Διενέργειας των Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών και γενικά των Διαγωνισμών Μελετών σε Απονομή Βραβείων», όπου στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι α) : « …. Η υποχρέωση τουλάχιστον για τα σχέδια ιδεών υφίσταται και στις περιπτώσεις που πρόθεση της διοργανώτριας αρχής είναι η σύνταξη της μελέτης από την ίδια» και β) για τα αξιόλογα τεχνικά έργα θεωρεί υποχρεωτική την διαδικασία διαγωνισμών

«……Στον τομέα των πολεοδομικών και χωροταξικών μελετών οι μελέτες ιδεών για την στρατηγική ανάπτυξη ιδιαίτερης σημασίας περιοχών». Ακόμη κι αν δεχθούμε, πως το έργο θα μπορούσε να προκηρυχθεί με τον Ν. 3316/2005 με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους μελετητές, τους εγγεγραμμένους στα ειδικά μητρώα μελετητών του ΥΠΕΚΑ και όχι με διεθνή αρχιτεκτονικό (δηλ. πολεοδομικό) διαγωνισμό, θα έπρεπε να απαιτείται, λόγω του υψηλού προεκτιμώμενου προϋπολογισμού (8,0 εκ. Ευρώ, όπως έχει γραφεί), η συμμετοχή μόνο μεγάλων μελετητικών πτυχίων (Γ΄ τάξης και άνω).

Αντ’ αυτών, εκπονήθηκε μια ‘μελέτη’, την οποία οι Βεροιείς πληρώσαμε με 50.000 Ευρώ, που βαφτίστηκε ‘έρευνα’ για να δοθεί σε πανεπιστημιακό, δήθεν για να κοστίσει πιο φθηνά και το έργο κατατμήθηκε για να εργασθούν νέοι αρχιτέκτονες χωρίς τα τυπικά προσόντα, οι οποίοι αμείφθηκαν, αν αμείφθηκαν, με ‘ψίχουλα’, ώστε να υπάρχει η ψευδεπίγραφη συμμετοχή ‘ντόπιων’ επιστημόνων.

Η κατάτμηση ενός μεγάλου έργου, όμως, απαγορεύεται (Ν. 3316/2005), ενώ η εντοπιότητα δεν αναγνωρίζεται σ’ αυτή την περίπτωση ως προϋπόθεση αξιολόγησης ενός μελετητή ή ομάδας μελετητών.

3. Προς το Δήμο Βέροιας διαμαρτυρήθηκε ο Σύλλογος Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας (ΣΜΕΔΕΚΕΜ), ο οποίος με επιστολή του ζήτησε την ακύρωση του έργου και την προκήρυξή του σύμφωνα με τον Ν. 3316/20053 (ΤΕΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑ 398/ 01.07.2010 και στη συνέχεια ΤΕΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑ 401 / 15.07.2010), μαζί με αναφορά σε παρόμοια σύμβαση του Δ. Βέροιας για το «Ρυθμιστικό Σχέδιο των Πανεπιστημιακών Εγκαταστάσεων στη Βέροια», με αναδημοσίευση στο ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΟΥ ΤΕΕ.4

Υπάρχει, επίσης, έγγραφο του ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ (Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων) προς το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, που θεωρεί την ανάθεση εκ μέρους του Δήμου Ελευσίνας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο «Διατύπωση ερευνητικών κατευθύνσεων για την τοπιακή ανάπλαση Λατομείων ΤΙΤΑΝ Ελευσίνας - Σύνδεση με αρχαιολογικό χώρο και παράκτιο αστικό μέτωπο» παράνομη και ζητά την ακύρωσή της,

περίπτωση παρόμοια μ’ αυτή του Ιστορικού Κέντρου Βέροιας, καθώς και το Δελτίο Τύπου του ΣΑΔΑΣ –ΠΕΑ περί «Αθέμιτου Ανταγωνισμού», αναφορικά με τη βάπτιση ως ‘ερευνών’, μελετών που αναλαμβάνουν οι πανεπιστημιακοί από τους δήμους της χώρας (ΑΠ 40785 / 15.07.2010), κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας. Είναι γνωστή επίσης και πολλαπλά εκφρασμένη η άποψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, για την αναγκαιότητα παύσης παρόμοιων πρακτικών εκ μέρους των ΟΤΑ. Ακόμη:


4. Η προβαλλόμενη ως ‘κυκλοφοριακή μελέτη’, δεν μπορεί κατά κανένα τρόπο να θεωρηθεί επαρκής επιστημονικά, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη της τη σχέση της περιοχής παρέμβασης με την υπόλοιπη πόλη (π.χ., οι οδοί Μεγ. Αλεξάνδρου και Ανοίξεως είναι μέρος του εσωτερικού δακτυλίου της πόλης). Οι οδοί, που παραλαμβάνουν τον κύριο όγκο της οχούμενης

κυκλοφορίας, στενεύουν δραματικά, όπως oι οδοί Ανοίξεως από 12,00m σε 6,50m, η Βενιζέλου από 10,00m σε 6,50m, η Εληάς από 9,00m σε 6,50m, η Μεγάλου Αλεξάνδρου από 7,00m σε 3,00m, η Ανθέων από 5,50m στα 3,00m και η Τρεμπεσίνας από 12,00m σε 3,50m. Η μείωση του πλάτους των δρόμων γίνεται με μόνιμες κατασκευές, μη εύκολα αντιστρεπτές (κράσπεδα, ρείθρα).

5. Λόγω αυτών των παρεμβάσεων, καταστρατηγείται η ιεράρχηση του οδικού δικτύου (αρτηρία, συλλεκτήρια, τοπική οδός), καθώς συλλεκτήριες οδοί αποκτούν χαρακτηριστικά τοπικών (π.χ., η Τρεμπεσίνας θα πρέπει να λειτουργήσει ως τοπική και η Εδέσσης ως συλλεκτήρια!). Οι αλλαγές αυτές αντιστρατεύονται τουλάχιστον την ισχύουσα κυκλοφοριακή μελέτη στα πλαίσια του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της πόλης, με αποτέλεσμα τον διαφαινόμενο κίνδυνο περαιτέρω υποβάθμισης της κυκλοφορίας των οχημάτων και εξυπηρέτησης του κοινού στο κέντρο.

6. Από κυκλοφοριολόγους μηχανικούς, που έλαβαν μέρος στη συζήτηση, εκτιμάται, πως ο αριθμός των σταθμευμένων οχημάτων μειώνεται δραματικά (κατά 500 περίπου θέσεις;). Για να κατευνάσει τις αντιδράσεις, ο δήμος προτείνει τη δημιουργία χώρου στάθμευσης εκτός κέντρου (Λεωφ. Στρατού), σε περιοχή απομονωμένη και με μεγάλη υψομετρική διαφορά από την περιοχή παρέμβασης, γεγονός, που καθιστά πολύ δύσκολη έως αδύνατη την εξυπηρέτησή της απ’ αυτόν. Η έλλειψη στρατηγικής για την εξεύρεση νέων χώρων στάθμευσης εντός και πέριξ της περιοχής παρέμβασης είναι παραπάνω από εμφανής, καταδικάζοντας σε αποτυχία κάθε πρόταση ρύθμισης της κυκλοφορίας. Ακόμη:

7. Εμπρός από το αναψυκτήριο της Εληάς, το προτεινόμενο στέγαστρο, εμβαδού περίπου 700,00 m², είναι εκτός ρυμοτομικής γραμμής, η οποία περιλαμβάνει μόνο το κτήριο: η προτεινόμενη κατασκευή δεν μπορεί να υλοποιηθεί (χώρος πρασίνου).

8. Η περίφραξη της ‘ιερής μουριάς’, ο χώρος, όπου σταμάτησε η βοϊδάμαξα με το λείψανο του Αγίου Αντωνίου (το αργότερο 13ος αι.), το θείο ‘σημάδι’ για την κατασκευή του Ι. ναού του Αγ. Αντωνίου σ’ εκείνη τη θέση, απομακρύνεται και η περιοχή πλακοστρώνεται με σχιστόπλακες, πρόταση απαράδεκτη, θέλω να πιστεύω από άγνοια και όχι από ασέβεια.


9. Η μελέτη επιφέρει μείζονες αλλοιώσεις στο ισχύον πολεοδομικό σχέδιο του ιστορικού κέντρου, όπως φύτευση πλατάνου στην κεντρικότερη διασταύρωση της πόλης με παράλληλη μείωση του πλάτους των οδών (διασταύρωση οδών Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Εληάς), δραματική αλλοίωση της κίνησης από την οδό Εληάς προς το πάρκο της Εληάς (χωροθέτηση αμφιθεάτρου στον άξονα της κίνησης και άρα παρεμπόδισή της) και παρερμηνεία των βασικών προθέσεων του ισχύοντος ρυμοτομικού σχεδίου του ’36, όπως στο ‘πέταλο’ του πάρκου της Εληάς, που ονομάσθηκε ‘μενταγιόν’ (σ.: κυκλική χάραξη του εκλεκτικιστικού σχεδίου, ανατέθηκε το 1925,

εγκρίθηκε το 1936 και με τροποποιήσεις ισχύει μέχρι σήμερα) κ. ά.
Μεθοδολογικά, η μελέτη εντάσσεται στη μονοδιάστατη θεώρηση του δημόσιου χώρου, που τον ταυτίζει με την αρχιτεκτονική τοπίου, αποφεύγοντας κάθε σκόπελο πολεοδομικού ή άλλου προβλήματος, που παρουσιάζει η πραγματική πόλη και κάθε ιδιαιτερότητα, που θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για πρωτοποριακό σχεδιασμό, βασισμένο στην ταυτότητα και την εξωστρέφεια.

Μια ολοκληρωμένη προσέγγιση θα έπρεπε να ξεκινήσει με μια δι-επιστημονική ανάλυση, ιστορική, κοινωνικο-οικονομική, χωρική / συντακτική, περιβαλλοντική / οικολογική, πολεοδομική, κυκλοφοριακή κ. ά., με προβολές και εκτιμήσεις για τις βασικές συνιστώσες της ζωής στην πόλη και την περιοχή με ορίζοντα τουλάχιστον εικοσαετίας, συμβάλλοντας στη σχηματοποίηση ενός οράματος για τη Βέροια του μέλλοντος.


Μόνο τότε θα δικαιολογούνταν ο τίτλος του «Ολοκληρωμένου Σχεδίου» που επικαλείται. Η γνώση των πολεοδομικών και αστικών / αρχιτεκτονικών συνιστωσών θεωρείται ουσιαστική, ενώ η αρχιτεκτονική τοπίου είναι ένα από τα γνωστικά πεδία ανάλυσης και σχεδιασμού, όχι όμως το μοναδικό και ενίοτε όχι το καθοριστικό. Την άποψη αυτή άκουσα με ιδιαίτερη ευχαρίστηση και από τον κ. Ν. Κανταρτζή, ομότιμο καθηγητή Αρχιτεκτονικής Τοπίου Α.Π.Θ. και Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών,

βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών και με δύο πρώτα παγκόσμια βραβεία, στην πολύ πρόσφατη διάλεξή του για τον Τριπόταμο στη Βέροια.
Έτσι θα είχαν αποφευχθεί και άλλα λάθη, όπως ο μη τεκμηριωμένος προσδιορισμός των ορίων της περιοχής παρέμβασης σε σχέση με την υπόλοιπη πόλη και το εσωτερικό της δίκτυο κοινοχρήστων χώρων, οι μη αρθρωμένες με τις ανάγκες των πολιτών χρήσεις των υπαιθρίων χώρων, τα κυκλοφοριακά αδιέξοδα, η πλημμελής αξιοποίηση της ιστορίας και της ιστορικής πολεοδομίας. Τότε και η ‘πλατεία Κόρακα’ θα ονομαζόταν πλατεία ‘Καπετάν Κόρακα’, η μουριά του Αγ. Αντωνίου θα εξακολουθούσε να είναι το ιερό δέντρο της πόλης, μαζί με τα ιστορικά της πλατάνια - παραπέμποντας συμβολικά ακόμη και στην πολύ σύγχρονη τάση της οικολογικής ταφής- και το ‘πέταλο’ του πάρκου της Εληάς, αντί για ‘μενταγιόν’, θα αναγορευόταν σε κόμβο ενίσχυσης της κίνησης, συνάντησης και της κοινωνικότητας με ανεμπόδιστη πρόσβαση στον ‘εξώστη’ της πόλης και τη θέα προς τον κάμπο.

Πιστεύετε πως η Βέροια αξίζει τόσα λάθη;
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία,
Αναστασία Μιχ. Πάπαρη
Διδάκτωρ Αρχιτέκτων μηχ/κός Α.Π.Θ. –
Μάστερ Φιλοσοφίας της Πολεοδομίας, Πανεπ. Λονδίνου (University College London, The Bartlett),
U.C.L., M. Phil., Μελετήτρια Μελετών Δημοσίου
(ΑΜ 5144), anastpapa@teemail.gr.
Σημ.: Ευχαριστώ τον κ. Γ. Χιονίδη, συν/χο δικηγόρο και ιστορικό εγνωσμένου κύρους, για διευκρινίσεις ιστορικού περιεχομένου σχετικά με το ‘ιερό σημείο’ στον αύλειο χώρο του Ι.Ν. Αγ. Αντωνίου.


1.Αριθμός CPC 867, αριθμός αναφοράς CPV: Από 74200000 – 1 έως 74276400 – 8
και από 74310000 – 5 έως 74323100 – 0, και 74874000 – 6.
2.Σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου, ο αγωνοθέτης θα πρέπει να λαμβάνει από την
Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων (UIA) γραπτή έγκριση των όρων του διαγωνισμού.
3. Αριθμ. Πρωτ. Εγγράφου 766/3.5.2010.
4. Τεύχος 2585 / 24.5.2010, σελ. 23 & τεύχ. 2592 / 12.7.2010, σελ. 52.

4 σχόλια:

  1. Σας θυμίζω αγαπητή κυρία Πάπαρη, ότι η κυρία Τζιμοπούλου, ξεκίνησε την παρουσίαση του έργου της χαρακτηρίζοντας την Αστική της Ανάπλαση ως κόσμημα, για την πόλη, συνέχισε παρομοιάζοντας την, με περιδέραιο, σχεδόν ολοκληρώνοντάς την, χρησιμοποίησε τις πτυχές ως τις χάντρες εκείνες όπου οι κάτοικοι θα έχουν κάθε ευκαιρία να βιώνουν την συνήθη τους ραστώνη ως κοινωνικότητά, επομένως ταίριασε το κομπολόι ως παρομοίωση και την τελείωσε θαρρώ χρησιμοποιώντας τον ευφυέστατο όρο κομποσκοίνι. Ας ευχηθούμε λοιπον κι εμείς μαζί της. ΄Αμεν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και επί προσθέτως η κυρία Τζημοπούλου λίγο έλειψε να μας κουνήσει το δάχτυλο γιατί είμασταν αδαείς και αδιάβαστοι μαθητές.

      Η επίσημη παρωδία παρουσίασης της προπερασμένης Τετάρτης ήταν ακόμα και για παρωδία, αποτυχημένη.
      Όπως αποτυχημένα είναι και τα επιχειρήματα του αντ/χου Τεχνικών ο οποίος έλεγε πράγματα που αντίκεινται στην επιστήμη που σπούδασε όσον αφορά τους ρυθμούς και τον τρόπο διεξαγωγής του έργου αλλά και τα οφέλη του!
      Κάποιοι πηγαίνουν ίσως άθελά τους να χαντακώσουν για πολλά χρόνια την πόλη.
      Κάποιοι που σε δέκα χρόνια δεν θα τους ξέρει κανείς από τα παιδιά μας αλλά αυτά θα υπομένουν τις λάθος και πρόχειρες επιλογές.

      Ο Δήμος έχει πλέον ρητή υποχρέωση να κυρήξει ημέρα ενημέρωσης των πολιτών όλης της πόλης για το έργο, η οποία θα δημοσιοποιηθεί ως προς την ημερομηνία επανηλλημένως και όχι να προσπαθεί να πιάσει τους δημότες στον ύπνο!
      Διότι οι περισσότεροι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα για το λάθος που πρόκειται να συντελεστεί.
      Ερήμην απόφαση!

      Αυτό το ανεύθυνο και αναποτελεσματικό έργο με την παραπλάνηση του πάρκινγκ στη Στρατού που δεν υπάρχει πουθενά (μόνο λεκτικά, κοινώς μούφα) πρέπει να σταματήσει άμεσα και αποφασιστικά.
      Η πόλη δεν αντέχει πλέον περαιτέρω διάλυση.-

      Διαγραφή
  2. Διάβασα τα πάντα για την ανάπλαση σ' αυτό το μπλογκ.
    Όλες τις παρατηρήσεις και τα κείμενα τα κρίνω καίρια και σημαντικά.
    Θεωρώ όμως πως το σημαντικότερο πρόβλημα είναι η κατάργηση των θέσεων στάθμευσης στην Ανοίξεως, που θα επιβαρύνει τραγικά όλο το ευρύτερο κέντρο της πόλης.
    Θα δημιουργηθεί ως συνεπακόλουθο κυκλοφοριακό αλαλούμ και εντάσεις.
    Αντί να απελευθερωθούν τα πεζοδρόμια από τα αυτοκίνητα θα γίνει ακριβώς το αντίθετο λόγω ακριβώς της έλλειψης χώρων στάθμευσης.
    Εκεί που ήμασταν καλά ξαφνικά θα γίνουμε Τόκυο όπου ως γνωστόν πρώτα καλύπτεσαι από θέση στάθμεσης και μετά παίρνεις άδεια για να αγοράσεις αυτοκίνητο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.

    Αντιλαμβάνομαι το κοινό μας ενδιαφέρον για το ζήτημα της Άνάπλασης' του Ιστορικού Κέντρου της Βέροιας ως ένα μείζον ζήτημα, που αφορά στο σύνολό της την τοπική κοινωνία και την ποιότητα ζωής στην πόλη μας και δη στο Ιστορικό της κέντρο.

    Κάποιες επιπλέον παρατηρήσεις:
    1. Δεν έχουμε πεισθεί για την αναγκαιότητα και την προτεραιότητα του έργου σε σχέση με τις ανάγκες της πόλης, ιδιαίτερα τις ανάγκες στις λιγότερο ευνοημένες περιοχές (φτωχογειτονιές, ιστορικές συνοικίες Κυριώτισσα & Μπαρμπούτα κ. ά.), τα ιδιαίτερα προβλήματα χωροθέτησης επαγγελματικών εγκαταστάσεων (Βλ. ανενεργή Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου γύρω από την πόλη), τις απαιτήσεις για πράσινο και πάρκο σε κάθε γειτονιά και συνοικία κλπ.
    2. Το κυκλοφοριακό της περιοχής παρέμβασης είναι 'στον αέρα', καθώς οι προτάσεις είναι έωλες έως και επικίνδυνες: Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την επίλυση της χωροθέτησης της αφετηρίας των υπεραστικών λεωφορείων (ΚΤΕΛ), παρ' όλο που υπάρχει θεσμοθετημένη θέση εδώ και 23 χρόνια (1987),των τριών περιοχών προσωρινής στάθμευσης των ΤΑΧΙ (3 'πιάτσες')και της αφετηρίας των Αστικών λεωφορείων (ΟΑΣΒ)στην πλατεία Αγ. Αντωνίου (επίσης θέση θεσμοθετημένη στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο). Χωρίς την επιτυχή επίλυση των αναγκών και την επαναχωροθέτηση του ΚΤΕΛ και του ΟΑΣΒ, αυτών των νευραλγικών στοιχείων της σύγχρονης ζωής, κάθε πρόταση θα είναι καταδικασμένη να εντάσσεται στη σφαίρα της μυθοπλασίας και όχι των πραγματικών αναγκών των Βεροιέων και των επισκεπτών της πόλης.

    Ευχαριστώ για τα σχόλια
    που γέννησαν νέες σκέψεις,

    Αναστασία Πάπαρη
    Δρ Αρχιτέκτων ΑΠΘ -
    Πολεοδόμος UCL, M.Phil. (The Bartlett)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!