Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Διαβούλευση: ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΕΛΟΥΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ




Ελέγχοντας την διαδικτυακή συμπεριφορά του Δήμου Βεροίας, έπεσα πάνω σε ένα κείμενο το οποίο αναρτήθηκε με σκοπό την  δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τον κανονισμό επιβολής τέλους αυθαίρετης χρήσης Δημοτικών εκτάσεων. Έχω κάποιες απορίες επί της διαδικασίας, όπως για παράδειγμα το πώς θα κατέθετε κάποιος την προτασή του και πως θα μπορούσε να συμμετάσχει σε κάποια δημόσια συζήτηση, αλλά και κάποια ερωτηματικά επί της ουσίας, τα οποία εκθέτω μετά το τέλος του κειμένου. 
 
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΕΛΟΥΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΚΤΑΣΕΩΝ


Άρθρο 1 Αντικείμενο και σκοπός

Αντικείμενο του παρόντος κανονισμού είναι ο καθορισμός των προϋποθέσεων και των κανόνων για τη επιβολή τέλους αυθαίρετης χρήσης δημοτικών εκτάσεων (οικοπέδων και αγροτεμαχίων), του Δήμου Βέροιας.
Σκοπός του κανονισμού είναι:

·    Η  προστασία  των  συμφερόντων  του  Δήμου  με  την  αποτροπή  μέσω  της επιβολής του τέλους μελλοντικών καταπατήσεων δημοτικών εκτάσεων.
·    Η οικονομική ωφέλεια του Δήμου και κατ επέκταση  των πολιτών με την είσπραξη του τέλους το οποίο θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα.
·    Η άσκηση πίεσης για εθελοντική αποχώρηση καταπατητών.

·    Η προστασία του περιβάλλοντος με την αποτροπή παράνομης και αλόγιστης χρήσης δημοτικών εκτάσεων.


Άρθρο 2 Νομικό πλαίσιο

Ο  παρών  Κανονισμός  εκδίδεται  βάσει  των  διατάξεων  του  άρθρου  79  του  Ν.

3463/2006 (ΦΕΚ 114Α/8.6.2006) «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» και αποτελεί κανονιστική πράξη της Διοίκησης.
Στις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού εμπεριέχονται ρυθμίσεις:

·   Του Β. 24/9/20.10.1958 (ΦΕΚ 171Α/1958) «Περί κωδικοποιήσεως εις ενιαίον κείμενον νόμου ισχυουσών διατάξεων περί των προσόδων των δήμων και κοινοτήτων.
·   Του Ν. 318/23.10.1969 (ΦΕΚ 212Α/1969) «Περί βεβαιώσεως και εισπράξεως

των εσόδων των Δήμων και Κοινοτήτων.»

·   Του Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87Α/7.6.2010) «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης».
· Της εγκυκλίου 49/2006 (Α.Π. 62650/23.11.2006) «Δημοσίευση κανονιστικών αποφάσεων δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων επί θεμάτων επιβολής φόρων, τελών κ.λ.» του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
·   Του    Ν.    1080/1980    (ΦΕΚ    246Α/22.10.1980)    «Περί    τροποποιήσεως    και

συμπληρώσεως  διατάξεων  τινών  της  περί  των  προσόδων  των  Οργανισμών

Τοπικής Αυτοδιοικήσεως Νομοθεσίας και άλλων τινών συναφών διατάξεων».




· Του  Α.Ν.  263/1968  (ΦΕΚ  12Α/23.1.1968)  «Περί  τροποποιήσεως  και συμπληρώσεως των διατάξεων περί δημοσίων κτημάτων».


Άρθρο 3 Εφαρμογή

Ο παρών κανονισμός αφορά:

·   Ιδιοκτησίες   του   Δήμου   Βέροιας   εντός  ορίων  και  εντός  εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου οικισμών (οικόπεδα), των οποίων ο Δήμος έχει την πλήρη κυριότητα
·   Ιδιοκτησίες   του   Δήμου   Βέροιας   εκτός  ορίων  και  εκτός  εγκεκριμένου

ρυμοτομικού σχεδίου οικισμών (αγροτεμάχια), των οποίων ο Δήμος έχει την πλήρη κυριότητα.


Για τις ανωτέρω ιδιοκτησίες στις οποίες γίνεται αυθαίρετη χρήση, θα επιβάλλεται τέλος αυθαίρετης χρήσης που θα διέπεται από τις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού.


Η επιβολή τέλους δεν αναιρεί την υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής για την ποινική δίωξη   αυτών  που  συντελούν την παράνομη χρήση του ακινήτου. (παρ.
5, αρθ. 19, ΒΔ 24/1958, ΦΕΚ 171Α/1958).



Όταν πρόκειται για αυθαίρετη χρήση δημοτικής έκτασης, η Υπηρεσία Δόμησης, Κτηματολογίου και Περιουσίας δε θα χορηγεί οποιουδήποτε είδους βεβαίωση προκειμένου αυτή να χρησιμοποιείται σε άλλες Υπηρεσίες ή Δημόσιους Οργανισμούς (ενδεικτικά αναφέρονται ΟΓΑ, ΟΠΕΚΕΠΕ κ.λ.π.)


Άρθρο 4 Ορισμοί

Τέλος είναι η χρηματική παροχή που καταβάλλεται από τους υπόχρεους, το οποίο συνίσταται  στην  αυθαίρετη  κατοχή  και  χρήση καθ  οιονδήποτε  τρόπο  δημοτικής έκτασης. Πρόκειται για τέλος ανταποδοτικού χαρακτήρα, με την έννοια ότι είναι ανάλογο της έκτασης και του είδους της χρήσης.
Αυθαίρετη χρήση θεωρείται οποιαδήποτε χρήση χωρίς την προηγούμενη άδεια της

Δημοτικής  Αρχής.  Αυθαίρετη  επίσης  θεωρείται  και  η  χρήση  που  γίνεται  κατά παράβαση της χορηγηθείσης άδειας ή της κείμενης νομοθεσίας.
Πλήρης κυριότητα του Δήμου επί ενός ακινήτου, θεωρείται η πλήρης εξουσία η

οποία αποδεικνύεται:




·   Για  τις  περιοχές  που  έχουν  περιληφθεί  στο  Εθνικό  Κτηματολόγιο,  από  την εγγραφή του Δήμου Βέροιας ως ιδιοκτήτη του ακινήτου, στο Κτηματολογικό Γραφείο Βέροιας.
·   Για τις περιοχές που δεν έχουν συμπεριληφθεί ακόμα στο Εθνικό Κτηματολόγιο, από την εγγραφή του τίτλου ιδιοκτησίας στο βιβλίο μεταγραφών στο Υποθηκοφυλακείου Βέροιας.




Άρθρο 5 Αρμοδιότητες

Για την εφαρμογή του παρόντος κανονισμού την κύρια ευθύνη έχουν η Υπηρεσία

Δόμησης Κτηματολογίου Περιουσίας και η Οικονομική Υπηρεσία.

Η παραπάνω παράγραφος δεν απαγορεύει την εμπλοκή οποιασδήποτε άλλης

Υπηρεσίας του Δήμου προκειμένου να εφαρμόζεται καλύτερα ο παρών κανονισμός.



Άρθρο 6 Διαδικασία

Η διαδικασία επιβολής του τέλους αυθαίρετης χρήσης πραγματοποιείται:

·   Αυτεπάγγελτα από τις υπηρεσίες του Δήμου.

·   Κατόπιν έγγραφής καταγγελίας που θα υποβληθεί στο Δήμο Βέροιας.

·   Ύστερα  από  ενημέρωση  των  υπηρεσιών  του  Δήμου,  με  οποιοδήποτε  άλλο έγγραφο  τρόπο  που  δεν  περιγράφεται  εδώ,  σχετικά  με  αυθαίρετη  χρήση δημοτικής έκτασης.


Μόλις γίνει γνωστό στην Υπηρεσία Δόμησης – Κτηματολογίου – Περιουσίας η αυθαίρετη χρήση δημοτικής έκτασης, συντάσσεται από αρμόδιο υπάλληλο κατόπιν αυτοψίας,  τεχνική έκθεση  στην  οποία  πρέπει  να  περιγράφονται απαραιτήτως  τα παρακάτω στοιχεία:


1. Πλήρης περιγραφή της δημοτικής έκτασης

·   Αγρόκτημα ή οικισμός

·   Αριθμός τεμαχίου ή οικοδομικού τετραγώνου και έτος διανομής

·   Έκταση

·   Σκαρίφημα στο οποίο να αποτυπώνεται η θέση της έκτασης

2. Το είδος της αυθαίρετης χρήσης που συντελείται

3. Τα πλήρη στοιχεία αυτών που συντελούν την αυθαίρετη χρήση (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση κ.λ.π.)



4. Αναλυτικός υπολογισμός του τέλους που πρέπει να επιβληθεί ανάλογα με την έκταση και το είδος της χρήσης.
5. Ο τίτλος κτήσης της έκτασης.



Επιπλέον των ανωτέρω, στην Τεχνική Έκθεση μπορεί να περιλαμβάνεται οποιοδήποτε άλλο στοιχείο περιγράφει λεπτομερέστερα και στοιχειοθετεί την επιβολή τέλους αυθαίρετης χρήσης.


Η οριοθέτηση και ο υπολογισμός της έκτασης που χρησιμοποιείται αυθαίρετα θα γίνεται από υπάλληλο της υπηρεσίας Δόμησης – Κτηματολογίου Περιουσίας.


Η Τεχνική Έκθεση θα κοινοποιείται στους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι θα έχουν προθεσμία 30 ημερών από την ημερομηνία της κοινοποίησης, για να υποβάλλουν εγγράφως τις τυχόν ενστάσεις τους. Οι ενστάσεις που θα υποβληθούν θα πρέπει να συνοδεύονται απαραιτήτως από  τοπογραφικό διάγραμμα,  αλλιώς  θα  θεωρούνται από την Υπηρεσία αόριστες δεν θα εξετάζονται και θα τίθενται στο αρχείο. Παράταση στην ανωτέρω προθεσμία δύναται να χορηγηθεί με απόφαση της Υπηρεσίας κατόπιν πλήρως αιτιολογημένης αίτησης που θα υποβληθεί από τον ενδιαφερόμενο εμπρόθεσμα, πριν δηλαδή την παρέλευση της προθεσμίας των 30 ημερών.


Κατόπιν θα εξετάζονται από την Υπηρεσία οι τυχόν υποβληθείσες ενστάσεις και θα οριστικοποιείται η Τεχνική Έκθεση. Στη συνέχεια θα αποστέλλεται στις τοπικές κοινότητες οι οποίες και θα έχουν την ευθύνη σύνταξης του χρηματικού καταλόγου επιβολής  του  τέλους  αυθαίρετης  χρήσης  εντός 15  ημερών από  την  ημερομηνία διαβίβασης της.


Σε περίπτωση παύσης αυθαίρετης χρήσης, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 10 του παρόντος Κανονισμού, η Υπηρεσία Δόμησης θα ενημερώνει εγγράφως την τοπική κοινότητα.


Μόλις καταβληθεί το τέλος αυθαίρετης χρήσης, η Οικονομική Υπηρεσία κοινοποιεί στην Υπηρεσία Δόμησης Κτηματολογίου Περιουσίας αντίγραφο της εξόφλησης για ενημέρωση του φακέλου του ακινήτου.










Άρθρο 7 Κατηγορίες αυθαίρετης χρήσης

Οι κατηγορίες αυθαίρετης χρήσης που ορίζονται με τον παρόντα Κανονισμό, ανεξαρτήτως αν αφορούν εκτάσεις που βρίσκονται εντός ή εκτός σχεδίου, είναι οι ακόλουθες:
1. Μονοετής καλλιέργεια (αρδευόμενη ή μη αρδευόμενη)

2. Πολυετής καλλιέργεια (αρδευόμενη ή μη αρδευόμενη)

3. Κατάληψη,  κατοχή  και  οποιουδήποτε  άλλου  είδους  εκμετάλλευση,  είτε  με λυόμενες ή και μόνιμες κατασκευές είτε όχι.


Άρθρο 8 Καθορισμός τέλους, διάρκεια και αναπροσαρμογή

Το ύψος του τέλους καθορίζεται και δύναται να αναπροσαρμοστεί με απόφαση του  Δημοτικού  Συμβουλίου  κατόπιν εισηγήσεως του  αρμόδιου Αντιδημάρχου  για θέματα αξιοποίησης Δημοτικής Περιουσίας.


Η επιβολή του τέλους, ισχύει για ένα (1) ημερολογιακό έτος (από 1η  Ιανουαρίου έως  31  Δεκεμβρίου)  από  την  ημέρα  σύνταξης του  βεβαιωτικού  καταλόγου  στην Οικονομική Υπηρεσία, η οποία έχει και την ευθύνη της είσπραξης. Κλάσμα ημερολογιακού έτους θεωρείται ημερολογιακό έτος.


Αναπροσαρμογή του τέλους, δεν μπορεί να γίνει πριν την παρέλευση ενός (1)

έτους από την τελευταία αναπροσαρμογή.



Άρθρο 9 Τροποποιήσεις

Τροποποίηση του παρόντα κανονισμού μπορεί να γίνει μόνο με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Βέροιας και όχι πριν την παρέλευση δύο (2) ετών από την τελευταία τροποποίηση.


Άρθρο 10 Μεταβατικές διατάξεις

Μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος Κανονισμού, όσοι κάνουν αυθαίρετη χρήση δημοτικής έκτασης με οποιοδήποτε τρόπο, υποχρεούνται να ελευθερώσουν την έκταση αυτή και να την απαλλάξουν από οποιαδήποτε κατασκευή, περίφραξη κ.λ.



Η παύση αυθαίρετης χρήσης και η αποχώρηση από δημοτική έκταση αποδεικνύεται με την υποβολή στην Υπηρεσία Δόμησης Κτηματολογίου Περιουσίας υπεύθυνης δήλωσης του Ν.1599/1986, η οποία θα είναι θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής και στην οποία θα δηλώνεται η αποχώρηση και παύση της αυθαίρετης χρήσης από το συγκεκριμένο ακίνητο (θα πρέπει να δηλώνεται ο αριθμός αγροτεμαχίου και το αγρόκτημα ή ο αριθμός οικοπέδου και ο οικισμός, αναλόγως αν πρόκειται για εκτός ή εντός σχεδίου έκταση).


Άρθρο 11 Ισχύς

Η ισχύς του παρόντος Κανονισμού αρχίζει από την ημερομηνία νόμιμης δημοσίευσής του.

Τα ερωτήματα που προέκυψαν από μια πρώτη αναγνωση. 
Τα εγκαταλειμμένα περίπτερα αποτελούν περίπτωση αυθαίρετης κατάληψης τδημόσιου χώρου;

Το πρόστιμο θα είναι το ίδιο με αυτό που θα επιβάλεται για μια αγροτική χρήση; 

Ποιός είναι ο αλγόριθμος υπολογισμού του προστίμου; Αν υπάρχει αλγόριθμος τα τοπικά συμβούλια τι λόγο έχουν να επεμβαίνουν. Ο υπολογισμός του στην περίπτωση αυτή οφείλει να γίνεται από το τμήμα περιουσίας.

Μήπως θα έπερεπε να γίνει πρόβλεψη για μιά καλύτερη παρακολούθηση της καταστάσεως των δημοτικών κτημάτων; Δεν μπορεί να γίνει αναφορά σε μιά δορυφορική παρακολούθηση αλλά υπάρχει μιά λιγότερο ακριβής και δωρεάν που είναι αυτή του Google Earth. Για παράδειγμα μπορούν να χαραχθούν τα περιγράμματα των ιδιοκτησιών και κάθε φορά που γίνεται ενημέρωση των χαρτών κάποιος απλά να σαρώνει τον χάρτι,Φυσικά κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει πιό επαγγελματικά αν ο Δήμος γινόταν συνδρομητής στο GE. Κάτι φτηνά και αποδοτικό απ' ότι διάβασα η συνδρομή είναι 300$ για πάντα. 

Αυτή είναι η συνεισφορά του Blog στο συγκλεκριμένο πρόβλημα. Όποιος έχει κάποια ιδέα και δεν έχει τρόπο να την εκφράσει αλλού ή απλά βαριέται ας την στείλει μέσω κάποιου σχολίου εδώ. Αν θέλει φυσικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!