Τετάρτη 13 Απριλίου 2016

Το αρχείο της Πολεοδομίας. Μια πρόταση



Εδώ και τρεισήμισι μήνες γυροφέρνω ένα κείμενο και ζητώ την ενυπόγραφη συμπαράσταση των συμπολιτών μου. Χθες τελικά συμπλήρωσα τις 25 απαιτούμενες υπογραφές και το κατέθεσα σήμερα γύρω στις 10 πμ. Η περιφορά του κειμένου με έκανε σοφότερο. Λογικό αν σκεφτείς ότι κάθε προσπάθεια που αφορά την κοινωνία ή έστω ένα τμήμα της (κι εδώ είναι αρκετά μεγάλο) σε κάνει αποδέκτη απόψεων από πολλαπλές αφετηρίες. Συχνά απόψεις πέρα για πέρα αντίθετες από αυτήν που προσπαθείς να προωθήσεις αλλά και επιχειρήματα ή επισημάνσεις που δεν μπορούσες να φανταστείς. Οι αντιδράσεις βέβαια των φορέων στους οποίους συνήθως απευθύνεσαι σπάνια είναι ανιαρές. Αν καταφέρεις να μην στενοχωριέσαι ή να μην εκνευρίζεσαι τότε το πράγμα γίνεται ενδιαφέρον, ενίοτε ευχάριστο και όχι σπάνια διασκεδαστικό. 
 Παρατίθενται λοιπόν το κείμενο, οι αντιδράσεις, οι προσθήκες που μάλλον θα χρειαστεί και φυσικά τα αναπάντεχα πικάντικα.


Πρόταση πολιτών Δήμου Βεροίας κατά το άρθρο 215 παρ 3 του Κώδικα Δήμων
Κατατίθεται στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου της Βέροιας
Ενεργώντας κατά το άρθρο 215 παρ 3 του Κώδικα Δήμων όπου αναφέρεται ότι 3. «Οι δημότες και οι κάτοικοι μπορούν επίσης να καταθέτουν προτάσεις για την επίλυση διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητας του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή του συμβουλίου του τοπικού ή δημοτικού διαμερίσματος. Οι προτάσεις συζητούνται υποχρεωτικά στο οικείο συμβούλιο, εφόσον έχουν κατατεθεί από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα και ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι για τη σχετική απόφαση που λαμβάνεται.» καταθέτουμε πρόταση προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βεροίας.
             ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Η πολεοδομία της Βέροιας ή όπως εδώ και τέσσερα χρόνια επίσημα λέγεται η Υπηρεσία δόμησης τηρεί αρχείο όλων των οικοδομικών αδειών και άλλων αδειών και εγκρίσεων που εκδόθηκαν τα τελευταία χρόνια. Το αρχείο είναι ενεργό. Δηλαδή χρησιμοποιείται από τους πολίτες και την διοίκηση σε καθημερινή βάση.
Η πρόσβαση στο αρχείο αυτό απαιτεί αίτηση εκ μέρους του ενδιαφερόμενου πολίτη, ο οποίος την κάνει συνήθως μέσω του μηχανικού του, που αιτείται συγκεκριμένων εγγράφων από αυτόν ή και ολόκληρο τον φάκελο.  Μόλις μαζευτούν αρκετές αιτήσεις ή περάσει μια μέρα κάποιος υπάλληλος του γραφείου δόμησης κατεβαίνει στο υπόγειο και ανεβάζει τους φακέλους, ο ενδιαφερόμενος παίρνει υπ’ ευθύνη του όποια στοιχεία του φακέλου χρειάζεται τα αναπαράγει σε εξωτερικό φωτοτυπείο,  τα επιστρέφει και ο υπεύθυνος τα ξαναβάζει στον φάκελο και τα κατεβάζει στο υπόγειο.
Αυτά βεβαίως αν είναι γνωστή ταυτότητα της οικοδομικής άδειας. Αν όχι υπάρχει μια διαδικασία εύρεσης της ταυτότητος η οποία γίνεται μέσω ενός ευρετηρίου κατ’ έτος, με κατάταξη των αδειών κατά αλφαβητική σειρά του πολίτη που έκανε την αίτηση έκδοσης οικοδομικής άδειας. Η διαδικασία αυτή μερικές φορές φθάνει να γίνεται επίπονη λόγω του ότι είτε το έτος έκδοσης είναι άγνωστο είτε ο αδειοδοτούμενος, είτε  και τα δύο.
Κάθε φάκελος οικοδομικής άδειας περιέχει.
1.            Υποφάκελο δικαιολογητικών (Συμβόλαια κλπ)
2.            Υποφάκελο Τοπογραφικών
3.            Υποφάκελο Αρχιτεκτονικών
4.            Υποφάκελο Στατικών
5.            Υποφάκελο Υδραυλικών (μετά το 1984) Θερμομόνωσης (μετά το 1979) Μηχανολογικών (ανάλογα με τον όγκο του κτηρίου αλλά και την ημερομηνία εκδόσεως της οικ άδειας) Ανυψωτικών συστημάτων (έως μια ημερομηνία),
6.            Υποφακέλους εγκρίσεων (Εγκαταστάσεως, περιβαλλοντικών όρων, αρχαιολογικής υπηρεσίας κλπ)
7.            Υποφάκελο πληρωμών (καταθέσεις αμοιβών, κρατήσεις, ΔΥΟ κλπ)
Το αρχείο αυτό αριθμεί γύρω στους 13100 φακέλους.


Υπάρχουν και μικρότερες ομάδες φακέλων που είναι
1.            Οι φάκελοι έγκρισης οικοδομικών εργασιών  (προ του 1955). Είναι οιονεί οικοδομικές άδειες μικρότερου όγκου στοιχείων.
Το αρχείο αυτό αριθμεί 263+46+173 (από πολεοδομικό Νομαρχία και δήμου)=482
2.            Αρχείο φύλλων οικοδομικών αδειών χωρίς φακέλους. Πρόκειται για οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν μέχρι το 1969 και έχει καταστραφεί το περιεχόμενό τους.
Αριθμεί 1324 φύλλα + 1766(που βρέθηκαν μάλλον στο πολεοδομικό της Νομαρχίας)=3090
3.            Ανασυστάσεις φακέλου. Είναι φάκελοι που δεν περιέχουν ειδικές μελέτες πάρα μόνον υποφακέλους αρχιτεκτονικών τοπογραφικών και πληρωμών
Το αρχείο αριθμεί 1975 φακέλους.
4.            Εξαιρέσεις από την κατεδάφιση κατά τους νόμους 1337/83 και 1512/85 φάκελοι περιορισμένου όγκου.
Αριθμούν τους 175+144=319  τεμάχια.
5.            Άδειες Υπηρεσίας δόμησης του Δήμου Βεροίας. Αυτές είναι μια γενική διοικητική πράξη που συμπεριλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες και γι αυτό είναι δύσκολο να εκτιμηθεί ο όγκος τους.
11935 τεμ.
6.            Αρχείο αδειών Αστυνομικής Διεύθυνσης και Κοινοτικές άδειες.  Είναι φύλλα αδειών.
558 τεμάχια.
7.            Φάκελοι Τμήματος Βιομηχανίας και ανάπτυξης. Περιέχουν κυρίως μηχανολογικές και περιβαλλοντικές μελέτες. 
81 φάκελοι


Μια πρώτη εκτίμηση του όγκου των παραπάνω φακέλων δίνει τα παρακάτω
1.            Άδειες
Σελίδες Α4 13100Χ250(εκτιμώμενος μέσος όρος) = 3.275.000 φύλλα.
Φύλλα Α1 13100Χ15=196.500 φύλλα
2.            Εγκρίσεις οικοδομικών εργασιών
Σελίδες Α4 309Χ50(εκτιμώμενος μέσος όρος)=15.450φύλλα.
Φύλλα Α1 309Χ8= 2472 φύλλα
Αρχείο φύλλων οικ αδειών 3090Χ2=7180 φύλλα Α4
3.            Ανασυστάσεις φακέλου.
Φύλλα Α4. 1975Χ10=19750
Φύλλα Α1 1975Χ15=29635
4.            Εξαιρέσεις από την κατεδάφιση
Φύλλα Α4 319Χ10=3190
Φύλλα Α1 319Χ10=3190
5.            Άδειες Υπηρεσίας δόμησης του Δήμου Βεροίας
Φύλλα Α4 11935Χ 10=119.350
Φυλλα Α1 11935Χ 8=95.480
6.            Αρχείο αδειών Αστυνομικής Διεύθυνσης και Κοινοτικές άδειες
Φύλλα Α4 558Χ2= 1116
7.            Φάκελοι Τμήματος Βιομηχανίας και ανάπτυξης
Φύλλα Α4 81Χ100=8400
Φύλλα Α1 81 Χ 15=1215
Έτσι αποκτάται μια πρώτη αδρομερής εκτίμηση του όγκου του αρχείου
Φύλλα Α4 τεμ 3.449.483
Φύλλα Α1 τεμ 328.492
Φυσικά υπάρχουν και σχέδια άλλων μεγεθών. Η εκτίμηση γίνεται για να έχουμε μια πρώτη προσέγγιση του όγκου του αρχείου


ΤΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ ΑΥΤΟΎ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗΣ
1.            Το πρώτο και κύριο μειονέκτημα του είναι η φθορά του αρχείου άρα απώλεια και των πληροφοριών που περιέχει. Μέσα στη φθορά συμπεριλαμβάνονται και οι απώλειες αλλά και η τοποθέτηση εγγράφων σε άλλους φακέλους μετά την αναπαραγωγή  τους.
2.            Το δεύτερο και εξ ίσου σημαντικό είναι ο χρόνος πρόσβασης στο αρχείο κάτι που γίνεται φανερό από την περιγραφή της διαδικασίας πρόσβασης.
3.            Το τρίτο είναι το κόστος της εξυπηρέτησης, το οποίο δεν μένει μόνον στο ότι πρέπει να πληρωθεί προσωπικό που θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερα σε κάποιο άλλο πόστο του Δήμου αλλά και το κόστος που επιβαρύνει τους εξυπηρετούμενος πολίτες οι οποίοι πρέπει να έχουν φυσική παρουσία  στα γραφεία της πολεοδομίας δύο φορές για κάθε έρευνα.


             Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Σήμερα έχουμε την δυνατότητα εύκολα να ψηφιοποιήσουμε αρχεία σε μορφή pdf. Για να πραγματοποιηθεί απαιτούνται scanners και λογισμικό.  Επίσης η αποθήκευση αρχείων μεγέθους πολλαπλάσιου του 1 terra είναι τεχνικά εφικτή με προσιτή τεχνολογία και εξαρτήματα (δίσκους). Πρόκειται για λυμένο πρόβλημα δηλαδή.
Στη συνέχεια η πρόσβαση/χρήση του αρχείου αυτού μπορεί να γίνει μέσω διαδικτύου. Για να γίνει αυτό απαιτείται τηλεφωνική γραμμή, ένας ισχυρός server και λογισμικό που θα έκανε την πρόσβαση στο αρχείο γρήγορη. Και αυτά είναι μέσα που υπάρχουν στην αγορά.
Έτσι οι συνθήκες είναι ώριμες για την ψηφιοποίηση του αρχείου, την κατάργηση της χειρογραφικής διαχείρισης του και την αντικατάστασή της με τον on line χειρισμό του από απομακρυσμένους χρήστες.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Στην Βέροια υπάρχουν πέντε επιχειρήσεις αναπαραγωγής αντιγράφων οι οποίες στις παρούσες συνθήκες κρίσης τα φέρνουν δύσκολα πέρα. Επίσης στην πόλη έχει ως έδρα μια από τις πέντε Τηλεπικοινωνιακές Επιχειρήσεις της χώρας (Μακεδονία Τηλεπικοινωνίες).
Ο δήμος από την άλλη έχει περιορισμένα οικονομικά όπως κάθε δήμος άλλωστε και είναι κάπως δύσκολο να πετύχει χρηματοδότηση μιας τέτοιας προσπάθειας μέχρι το τέλος της κρίσης τουλάχιστον. 

Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ
Το εγχείρημα γίνεται εφικτό αν ο Δήμος επωμισθεί μέρος της συνολικής δαπάνης, το υπόλοιπο το καταβάλουν τα φωτοτυπεία μέσω των μηχανημάτων τους και φυσικά εργατικής δύναμης που θα διαθέσουν καθώς και η εταιρεία τηλεπικοινωνιών που θα αναλάβει μέρος του κόστους του software. Στην ερώτηση πως θα πληρωθούν οι φωτοτύπες και η τηλεπικοινωνιακή εταιρεία από την εκμετάλλευση του αρχείου η απάντηση είναι απλή: Με πληρωμή μέσω κάρτας για κάθε ανάκτησης  ποσότητας πληροφορίας (download).
Η σχέση που περιγράφτηκε ονομάζεται ΣΔΙΤ, Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα δηλαδή και ορίζεται από νομοθεσία που δοκιμάσθηκε τα τελευταία οκτώ χρόνια.
Φυσικά δεν είναι μόνον θέμα χρημάτων. Ο Δήμος είχε χρήματα για μια σειρά έργων που άφησε στη μέση ή τα υλοποίησε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Μια ακόμη απαρίθμηση δεν θα είχε να προσθέσει τίποτε. Αλλά ακόμη κι αν το έργο αυτό τελείωνε με αποκλειστικά δική του πρωτοβουλία θα ήταν ακριβό, καθυστερημένο και ελαττωματικό. Αυτός άλλωστε είναι ο διεθνής κανόνας.


             Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Ως προς την λειτουργία του πράγματος
1ο  σενάριο. Μηχανικός χρειάζεται να κάνει μελέτη θερμικής αναβάθμισης ενός κτηρίου. Ξέρει πότε περίπου χτίσθηκε το κτήριο  που τον ενδιαφέρει το όνομα στο οποίο πιθανώς εκδόθηκε η άδεια και μετά από λίγο ψάξιμο με αυτές τις δύο παραμέτρους βρίσκει ποια είναι η άδεια που ψάχνει. Τότε ανοίγει το αρχείο και εμφανίζονται προεπισκοπήσεις των σχεδίων και των εγγράφων του κάθε υποφακέλου καθώς και η τιμή του καθενός. Επιλέγει ποια θέλει να ανακτήσει χειριζόμενος κάτι σαν το «καλάθι αγορών» του διαδικτυακού εμπορίου, δίνει τον αριθμό της κάρτας του και εκτελεί την  συναλλαγή. Αποκτά τα αρχεία σε μορφή pdf και από εκεί και μετά αφού τα αποκτήσει αμέσως μέσω e-mail μπορεί είτε να τα εκτυπώσει είτε να τα χρησιμοποιήσεις με ηλεκτρονική μορφή. 

2ο σενάριο.  Μηχανικός χρειάζεται στοιχεία για τους ιδιοκτήτες τον όγκο και τι θέση κτηρίων μιας ευρύτερης περιοχής χωρίς λεπτομέρειες. Επεξεργαζόμενος καταλόγους metadata αποκτά γρήγορα τις λίστες που χρειάζεται.

3ο σενάριο. Εκδίδεται μια νέα  άδεια δόμησης. Εξαιρώντας την προφανώς ορθολογική προοπτική να κατατίθενται , ελέγχονται και αποταμιεύονται οι φάκελοι σε ψηφιακή μορφή και μέσω e-mail, σε περίπτωση που εξακολουθεί η διαδικασία ελέγχου να γίνεται με την σημερινή της μορφή, τα σχέδια και τα υπόλοιπα ντοκουμέντα μπορούν να εκδοθούν στην συντριπτική τους πλειοψηφία κατ’ ευθείαν και σε μορφή pdf και να κατατεθούν στον δήμο. Έτσι θα μπορεί να γίνει άμεσα η αρχειοθέτηση τους.
Ο συνολικός χρόνος ψηφιοποίησης και κωδικοποίησης του αρχείου εκτιμάται από 7.400 έως και 10.000 εργατοώρες με μια πρώτη εκτίμηση.
Η εκτίμηση του χρόνου της ανάπτυξης/προσαρμογής του software,
Βέβαια από την όλη εκτίμηση απουσιάζει ο παράγων της κατάστασης του αρχείου. Κανείς δεν μπορεί ειλικρινά να πει πόσα σχέδια έχουν παρεισφρήσει σε άλλους φακέλους και πόσα είναι αδύνατο να διαπιστωθεί η σωστή τους θέση.
Τέλος οφείλει να σημειωθεί πως πιθανόν να υπάρξουν προβλήματα ιδιωτικότητος της χρήσης κάποιων εγγράφων. Αυτό είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο καθότι η Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία είναι σαφείς και δοκιμασμένες. 


             ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Ένα ψηφιοποιημένο αρχείο είναι περιουσία που μπορεί να αποφέρει όχι μόνον κέρδη αλλά και να χρησιμεύσει σαν πλατφόρμα ανάπτυξης περαιτέρω εργαλείων. Έτσι για παράδειγμα η επεξεργασία θα μπορούσε να δώσει ένα ή περισσότερα layer στο GIS το οποίο συντάσσει ή κάποια στιγμή θα συντάξει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου. Το πρώτο και προφανές Layer είναι αυτό στο οποίο έχει αντιστοιχισθεί κάθε περιοχή του χάρτη με κάποια οικοδομική άδεια.  Η χρησιμότητα προφανής για αυτούς που ψάχνουν οικοδομική άδεια συγκεκριμένου κτίσματος ή και λιγότερο προφανής για χρήσεις όπως σύλληψη αυθαιρέτων έως παράνομων συνδέσεων ΔΕΥΑΒ (αν υπάρχουν τέτοιες). 

Αυτή ήταν η πρόταση. Ας δούμε και τις συζητήσεις που προκάλεσε.
A.      Καταρχήν η ιδιωτικότητα. Υπάρχει ο ισχυρισμός ότι με βάση την Νομοθεσία η πολεοδομία δεν μπορεί να δίνει σε οποιονδήποτε  ζητά σχέδια για οικοδομές. Ας δούμε τον Νόμο 2690/1999. Άλλαξε από τότε αλλά στις βασικές διατάξεις μένει λίγο πολύ ίδιος. Ότι παρατεθεί θα είναι από την ενημερωμένη φόρμα του. Ας δούμε λοιπόν πως ορίζεται το δικαίωμα του  πολίτη στην ενημέρωση
Άρθρο 5  Πρόσβαση σε έγγραφα
1. Κάθε ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των διοικητικών εγγράφων. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από τις δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιες οδηγίες, απαντήσεις της Διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις. (Ο φάκελος λοιπόν της οικοδομικής άδειας είναι διοικητικό έγγραφο)
2. Όποιος έχει ειδικό έννομο συμφέρον δικαιούται, ύστερα από γραπτή αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των ιδιωτικών εγγράφων που φυλάσσονται στις δημόσιες υπηρεσίες και είναι σχετικά με υπόθεσή του η οποία εκκρεμεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές. (είναι τα σχέδια ενός σπιτιού ιδιωτικό έγγραφο; Χρειάζεται προσφυγή σε άλλου είδους νόμο)
3. Το κατά τις προηγούμενες παραγράφους δικαίωμα δεν υφίσταται στις περιπτώσεις που το έγγραφο αφορά την ιδιωτική ή οικογενειακή ζωή τρίτου, ή αν παραβλάπτεται απόρρητο το οποίο προβλέπεται από ειδικές διατάξεις. Η αρμόδια διοικητική αρχή μπορεί να αρνηθεί την ικανοποίηση του δικαιώματος τούτου αν το έγγραφο αναφέρεται στις συζητήσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, ή αν η ικανοποίηση του δικαιώματος αυτού είναι δυνατόν να δυσχεράνει ουσιωδώς την έρευνα δικαστικών, "διοικητικών," αστυνομικών ή στρατιωτικών αρχών σχετικώς με την τέλεση εγκλήματος ή διοικητικής παράβασης. (τίποτε από τα παραπάνω δεν είναι ένας φάκελος οικοδομικής άδειας)
  ……………………………………
5. Η άσκηση του κατά τις παρ. 1 και 2 δικαιώματος γίνεται με την επιφύλαξη της ύπαρξης τυχόν δικαιωμάτων πνευματικής ή βιομηχανικής ιδιοκτησίας. (και αυτή η παράγραφος χρησιμοποιήθηκε αρκετές φορές σαν δικαιολογία για μη ενημέρωση αλλά ποια ιδιοκτησία όταν ένα αρχιτεκτονικό έργο προορίζεται να εκτίθεται στα μάτια ανθρώπων στο διηνεκές;).  
Εν πάση όμως περιπτώσει, αυτά είναι θέματα που μπορούν να διασαφηνιστούν αλλά και να επιλυθούν σε επίπεδο προγραμματισμού και στησίματος της εφαρμογής.
B.      Ύστερα η ενημέρωση για το γίνεται σε άλλες χώρες. Η Γερμανία δεν είναι «άλλη χώρα» αλλά τι να κάνουμε γι’ αυτήν μου δόθηκαν στοιχεία. Οι Γερμανοί λοιπόν εφαρμόζουν τεχνικές γρήγορης προσπέλασης στα αρχεία της πολεοδομίας τουλάχιστον αμέσως μετά τον πόλεμο. Απλώς μέχρι την εμφάνιση της ηλεκτρονικής αποθήκευσης αυτό γινόταν σε μικροφίλμ. Η διαδικασία εκτός από πανάκριβη απαιτούσε και πειθαρχία εκ μέρους των μελετητών οι οποίοι έπρεπε να χρησιμοποιούν ειδικούς ραπιδογράφους οι οποίοι απέδιδαν ποιότητα σχεδίου τέτοια ώστε να μπορεί να γίνει μετατροπή τους σε μικροφίλμ. Η ενημέρωση δόθηκε από συνάδελφο που σταδιοδρόμησε χρόνια στη Γερμανία.
C.      Ένας μόνον συνάδελφος εξέφρασε ενστάσεις, και φυσικά δεν πιέστηκε περαιτέρω, με την λογική ότι στο αρχείο εργάζεται κάποιος καλός υπάλληλος ο οποίος «πιθανώς να έχανε τη δουλειά του». Για μια στιγμή. Έναν καλό σου εργαζόμενο δεν τον εκδικείσαι αφήνοντάς τον να ανεβοκατεβάζει φακέλους σ’ όλο τον  εργασιακό του βίο. Αντίθετα του δημιουργείς κίνητρα να προσφέρει και σε άλλες θέσεις, υπηρετώντας καλύτερα το συμφέρον του φορέα στον οποίο ανήκει. Αυτό όπως όλοι γνωρίζουμε το έχει κατανοήσει ο ιδιωτικός τομέας. Στην περίπτωση του Δήμου ο άνθρωπος αυτός θα μπορούσε να εξυπηρετήσει καλύτερα τους συμπολίτες του.  Οι πληροφορίες πάντως λένε πως ο άνθρωπος που ανεβοκατεβάζει φακέλους είναι όντως αξιόλογο, ευγενικό και εργατικό άτομο.
D.      Τέλος ήσαν και οι αντιδράσεις. Καταθέτοντας την πρόταση η πρώτη ερώτηση ήταν αν η πρόταση έγινε σε επίγνωση της προϊσταμένης του τμήματος δόμησης.  Κάτι τέτοιο δεν είχε συμβεί. Η δεύτερη παρατήρηση ήταν πως δεν είχε κανέναν λόγο μια τέτοια πρόταση να πάει στο δημοτικό συμβούλιο. Θα ζητούσαμε μηχανογράφηση. Εντάξει, και μετά; Όταν δόθηκε η εξήγηση για τον ρόλο των δυνάμεων της κοινωνίας στην προσπάθεια τότε άρχισαν τα ξινίσματα. Δεν πειράζει.
Αυτά για την ώρα. Όσοι δεν συμμετείχαν στην προσπάθεια αλλά την θεωρούν θετική παρακαλούνται να βοηθήσουν. Στο κάτω κάτω της γραφής, άλλοι λίγο άλλοι πολύ, όλοι θα βγούμε κερδισμένοι. Χαμένος δεν βγαίνει κανείς.


3 σχόλια:

  1. Προβλέπω απάντηση του τύπου, ''Οι εργαζόμενοι έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας και δεν μπορούν να ασχοληθούν, πρέπει να γίνουν προσλήψεις, ΕΣΠΑ μνημόνιο, το ΔΝΤ δεν αφήνει...'' κλπ, κλπ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτές θα ήταν απαντήσεις αν τους λέγαμε να το κάνουν μόνοι τους. Τώρα θα κινοιύνται σε άλλο μήκος κύματος. Κάνω προβλέψεις
      Εκδοχή Α. Δεν το λέει ο Νόμος. (φυσικά χωρίς αναφορά στον Νόμο συγκεκριμένα. Αλλά αν είσαι λαμόγιο...)
      Εκδοχή Β. Η Κυβέρνηση απαγορεύει τα ΣΔΙΤ. (Αν πάλι τους ρωτήσεις με ποιό Νόμο καταργήθηκαν τα ΣΔΙΤ και πάλι δεν θα απαντήσουν)
      Εκδοχή Γ. Να μας πετάξουν έξω με τις κλωστιές (το έχουν ξανακάνει)
      Δε βαριέσαι ομως κύριε Ανώνυμε. Εμείς θα συνεχίζουμε.

      Διαγραφή
    2. Τελικά οι απαντήσεις ήσαν πολύ πιο ξαδιάντροπες

      Διαγραφή

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!