Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Τα ανοικτά "παράθυρα" δελεάζουν κλέφτες..



Τα τρία «παράθυρα» για... κόλπα στο λαθρεμπόριο καυσίμωνΌσο προχωρά η κατανόησή μου πάνω στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα διαφθοράς στην χώρα μου τόσο εδραιώνεται σ’ εμένα ή πεποίθηση ότι όλο το σύστημα πάσχει κυρίως από ελλιπείς θεσμούς οι οποίοι ή κάποια  ιστορική περίοδο σκόπιμα διαλύθηκαν ή κανείς δεν νοιάστηκε να τους φτιάξει ή ακόμη (σε περίπτωση ανικανότητας του ιδίου του νομοθέτη) να αντιγράψει. Απέναντι σ’ αυτή την  διαπίστωση ακούω συχνά ότι δεν έχουμε Ευρωπαϊκή κουλτούρα, πως δεν θα γίνουμε ποτέ Γερμανοί και κάτι τέτοιους αφορισμούς οι οποίοι είναι τελικά χωρίς καμία βάση.
Πιστέψτε με, αν αφεθεί ο Γερμανός, ο Φιλανδός, ο Νεοζηλανδός ή ο Σιαμαίζος  χωρίς Νόμους και αστυνόμευση σε ένα εξάμηνο το πολύ θα γίνει πιο κακομαθημένος από τον χειρότερο Έλληνα.  Προς επίρρωση του παραπάνω ισχυρισμού παρατίθεται άρθρο στο οποίο περιγράφεται η αναπηρία του συστήματος ελέγχου της εμπορίας καυσίμων και η συνεπαγόμενη παραβατικότητα γύρω από αυτό το αντικείμενο.

Το κείμενο είναι από το Euro2day και το υπογράφει κάποιος Μιχάλης Καϊταντζίδης. Απο επιπόλαια έρευνα στο διαδίκτυο φαίνεται να γνωρίζει σχετικά καλά τα τεκταινόμενα στον χώρο των καυσίμων σε όλη την κλίμακα της παραγωγής και διάθεσής τους.

Τα τρία «παράθυρα» για... κόλπα στο λαθρεμπόριο καυσίμων
του Μιχάλη Καϊταντζίδη
 
Ποια «κενά» επιτρέπουν ακόμη την διακίνηση παράνομων ποσοτήτων ναυτιλιακού πετρελαίου. Νομοθετικά μέτρα που ψηφίστηκαν για το λαθρεμπόριο, αλλά δεν εφαρμόστηκαν ή έχουν... «κολλήσει». Ποιες εξαιρέσεις προβλέπονται. Πώς στήθηκε η μεγάλη κομπίνα. 

Με τις πόρτες ορθάνοιχτες για το λαθρεμπόριο παραμένει η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, καθώς παρά την νομοθέτηση μέτρων για την καταπολέμησή του, αυτά παραμένουν ανενεργά. 
Τα παραπάνω τονίζουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς καυσίμων, στον απόηχο της έρευνας που διεξάγεται σε βάρος της ΕΤΕΚΑ, πρατηριούχων και δημόσιων λειτουργών.
Επισημαίνουν επιπλέον ότι η χρόνια ολιγωρία στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, συνεχίζει να στερεί πόρους από το Δημόσιο, να επιβαρύνει τους φορολογούμενους, να διατηρεί στρεβλώσεις στην αγορά και να λειτουργεί σε βάρος του νόμιμου τμήματος της αγοράς που το συρρικνώνει συνεχώς.   

Συγκεκριμένα, ενώ έχει νομοθετηθεί μια σειρά μέτρων για τον έλεγχο διακίνησης των καυσίμων με βυτιοφόρα και πλωτά μέσα, αυτά για διάφορους λόγους  δεν εφαρμόζονται
Αποτέλεσμα είναι να διατηρούνται «γκρίζες» ή «μαύρες» ζώνες τις οποίες εκμεταλλεύονται οι λαθρέμποροι, με τη συνδρομή «διευκολύνσεων» που τους προσφέρουν επίορκοι κρατικοί λειτουργοί. Από την απαρίθμηση, στη συνέχεια, των μέτρων που έχουν αποφασιστεί αλλά δεν εφαρμόζονται, γίνεται σαφές ότι αν ίσχυαν και στην πράξη, τότε θα ήταν από πολύ δύσκολη -έως αδύνατη- η δραστηριότητα του κυκλώματος, που στηρίζεται στην διακίνηση παράνομων ή λαθραίων ποσοτήτων ναυτιλιακού πετρελαίου, που το διέθεταν ως πετρέλαιο θέρμανσης, αποκομίζοντας κέρδη άνω των 600 ευρώ τα 1.000 λίτρα.

Από τα μέτρα που δεν εφαρμόζονται αν και έχουν νομοθετηθεί, τα πλέον σημαντικά είναι τα παρακάτω:

*Εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα. Μέσω των συστημάτων αυτών, το κέντρο ελέγχου που θα συσταθεί στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Οικ., θα παρακολουθεί την πορεία κάθε βυτιοφόρου, ώστε να μπορεί να την συγκρίνει με τα στοιχεία των παραστατικών που εκδίδονται.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εγκατάστασή τους έχει εκδοθεί. Ωστόσο υπάρχει εμπλοκή με τον καθορισμό των προδιαγραφών. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν έχει εκδώσει απόφαση για το πρωτόκολλο επικοινωνίας των GPS με τον κέντρο ελέγχου, βάσει των οποίων θα  προσδιοριστούν οι συνολικές προδιαγραφές του συστήματος. Έτσι το μέτρο συνεχίζει να παραμένει ανενεργό, ενώ είναι γνωστό ότι βασικοί συντελεστές στην παράνομη διακίνηση καυσίμων, είναι τα μέσα μεταφοράς. Σημειώνεται εδώ ότι αρκετές εταιρείες πετρελαιοειδών, εδώ και μια δεκαετία έχουν εγκαταστήσει GPS στα ιδιόκτητα βυτιοφόρα, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τουλάχιστον τη διακίνηση των καυσίμων που γίνεται με ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα.

*Συστήματα εισροών εκροών. Το μέτρο ισχύει μόνο για τα πρατήρια, εφαρμόζεται με καθυστέρηση, ενώ μόλις εχθές η ΓΓΠΣ εξέδωσε ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται να δοθεί παράταση πέραν της 31 Μαρτίου.
Ωστόσο από την εφαρμογή του μέτρου στην παρούσα φάση, εξαιρούνται τα ιδιωτικά πρατήρια (πρατήρια εργοταξίων, επιχειρήσεων κλπ), εγκαταστάσεις αποθήκευσης χημικών - εναλλακτικών καυσίμων (τολουόλη, μεθανόλη, βιοκαύσιμα) τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως σε νοθείες.
Ακόμη, εμπλοκή υπάρχει και για τις δεξαμενές των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Ενώ προβλέφθηκε και για αυτές τις εγκαταστάσεις να ισχύσουν  οι προδιαγραφές των πρατηρίων, αποδείχτηκε ότι στην πράξη δεν μπορούν να  γίνει κάτι τέτοιο λόγω μικρότερης χωρητικότητας των δεξαμενών των μεταπωλητών. Έτσι και στην περίπτωση αυτή, η απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών εκροών, παραμένει ανενεργή, ενώ είναι γνωστό ότι το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το θέρμανσης και άρα μπορεί εύκολα να αναμιχθεί προσφέροντας τεράστια κέρδη στους λαθρεμπόρους.
Πάντως, ακόμη και τα συστήματα αυτά, οι λαθρέμποροι βρίσκουν τρόπους να παρακάμψουν, με τον απλό τρόπο να διατηρούν έξτρα δεξαμενές που δεν είναι συνδεμένες  με το σύστημα (όπως αποκαλύφθηκε στην χθεσινή έρευνα)  και οι οποίες μόνο με επιτόπιο έλεγχο μπορούν να διαπιστωθούν.

*Συστήματα εισροών – εκροών στα πλωτά μέσα. Η εγκατάστασή τους στα πλωτά μέσα εφοδιασμού πλοίων με  ναυτιλιακό πετρέλαιο, έχει «κολλήσει» πολλαπλώς. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση, δεν διαχωρίζει  τα πλωτά σε μικρά, μεγάλα κ.λπ., ενώ τίθεται θέμα και για το κατά πόσο είναι υποχρεωμένα να τα εγκαθιστούν πλωτά με μη ελληνική σημαία. Έτσι και ενώ είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος του λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με τα μικρά πετρελαιοφόρα, τα γνωστά "σλέπια", η διακίνησή τους παραμένει ανεξέλεγκτη επειδή η ΚΥΑ είναι ασαφής.  
Τέλος, αναφορικά με την εμπλοκή υπαλλήλων του ΥΠΕΚΑ στην υπόθεση λαθρεμπορίου που αποκαλύφθηκε εχθές, πηγές της πολιτικής ηγεσίας επιβεβαίωναν ότι την Τρίτη έγινε δικαστική και αστυνομική έρευνα στην αρμόδια υπηρεσία. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ δηλώνει ότι συνδράμει τις δικαστικές και αστυνομικές αρχές, ενώ για τους εμπλεκόμενους δημόσιους λειτουργούς, δόθηκε εντολή να εφαρμοστούν τα ισχύοντα στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα για παρόμοιες περιπτώσεις.


Σκέψεις του Blogger. Ακόμη μια φορά βρισκόμαστε σε ένα κράτος που παράγει λάθος εισηγήσεις προς το κοινοβούλιο (προκειμένου αυτό να Νομοθετήσει) ή ένα κοινοβούλιο ερασιτεχνών που αρνείται να κάνει σωστά τη  δουλειά του. Ας επαναληφθεί η κοινοτοπία: Το κοινοβούλιο δεν φύτρωσε από μόνο του. Το ψήφισαν με τον ποιο ελαφρύ τρόπο ψηφοφόροι που είδαν την ψήφο τους σαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με μια πολιτική τάξη χωρίς έμπνευση και όραμα.
Η έκφραση «καλά να πάθεις» σ' όλο της το μεγαλείο…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!