Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Γέφυρα Κούσιου: Πόσο εφικτή είναι η αναδημοπράτηση του έργου;



Θεωρώ ότι ως πολίτης έχω για το έργο της γέφυρας δωρεάς Αφων Κούσιου κάθε δικαίωμα στην άσκηση σαρκασμού. Γι’ αυτό που λένε τρολάρισμα. Προσπάθησα να αντισταθώ στον πειρασμό και έγραψα μια τεκμηριωμένη, πιστεύω, επιστολή. Κατά το τέλος ενέδωσα λίγο στο διαβολάκι που γελούσε πονηρά μέσα μου αλλά αυτό δεν μειώνει ούτε και στο ελάχιστο την σοβαρότητα  των στοιχείων που παρατέθηκαν. Τίθεται κατά βάση το πρόβλημα του εφικτού της δημοπράτησης του έργου αυτού και συμπληρωματικά προβάλλεται ότι η ώρα του καταμερισμού των ευθυνών έχει ήδη φθάσει.

Το κείμενο της επιστολής λοιπόν
Κύριε Δήμαρχε
Σκοπός της παρούσης είναι να θέσει ερωτήσεις για το έργο της γέφυρας Κούσιου δεδομένου ότι στο παρελθόν το συγκεκριμένο έργο με είχε απασχολήσει σαν πολίτη αλλά και διότι για το έργο αυτό βρεθήκαμε και οι δύο σε δικαστική αίθουσα εγώ μεν ως εναγόμενος σεις δε ως μάρτυρας των εναγόντων.

Στο προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο ο αντιδήμαρχος τεχνικών ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε διαδικασία δημοπράτησης του έργου, ενώ εδώ και δέκα ημέρες «κατέβασα» από την ιστοσελίδα «διαύγεια» την περιβαλλοντική έγκριση του έργου. 

Στην περιβαλλοντική έγκριση υπάρχουν επισημάνσεις οι οποίες φαίνεται να αποτελούν προαπαιτούμενα για την δημοπράτηση του έργου. Αυτές είναι
1.      Η καθαίρεση και ανακύκλωση των υλικών των βοηθητικών βάθρων (μέσο- και ακροβάθρων) τα οποία κατασκεύασε ο προηγούμενος εργολάβος για την στήριξη του γνωστού ικριώματος το οποίο θα έφερε τους ξυλοτύπους της γέφυρας.
2.      Φύτευση της επιφάνειας που προέκυψε από την απόπειρα στήριξης των πρανών της όχθης της Αριστοφάνους. Για την φύτευση αρμόδια ορίσθηκε η Αρχαιολογική υπηρεσία σε συνεργασία/έγκριση από το Δασαρχείο. 

Στο έργο υπάρχουν για κατεδάφιση 2 προσωρινά ακρόβαθρα στην όχθη της Αριστοφάνους και ένα στην όχθη του Προμηθέα. Το καθένα έχει περίπου 30 m3 όγκο σκυροδέματος. Τα δύο πρώτα ευρίσκονται στην άμεση γειτονία του αρχαίου τείχους που ανακαλύφθηκε στη φάση των εκσκαφών και με βάση την εμπειρία όλων των μηχανικών της πόλης είναι κάπως δύσκολο η Αρχαιολογική Υπηρεσία να επιτρέψει δονήσεις γύρω από το μνημείο.
Όσον αφορά στο μεσόβαθρο αυτό έχει ύψος γύρω στα 14 με 15 μέτρα (η εκτίμηση έγινε από τους αρμούς εργασίας σκυροδέτησης), συνολικό μήκος των τριών του τμημάτων 9 με 12 μέτρα (εκτίμηση από το Google Earth) και πάχος γύρω στα 40 cm. Υπάρχει δηλαδή ένας ανακυκλώσιμος όγκος της τάξεως των 70 m3

Γνωρίζοντας τις δυσκολίες ενός εγχειρήματος που περιλαμβάνει αδιατάρακτη κοπή και μεταφορά προϊόντων καθαιρέσεως στη Θεσσαλονίκη το κόστος δεν μπορεί να φανεί κάτω των 250 χιλ €. 

Η φύτευση της επιφάνειας η οποία εκτείνεται σε εμβαδόν τουλάχιστον 300 m2, απ΄ ότι τουλάχιστον μπορώ να εκτιμήσω, οφείλει να γίνει με διάτρηση του σκυροδέματος για την υποδοχή του ριζικού συστήματος των φυτών που θα επιλεγούν και κατά τόπους κατασκευή προβόλων οι οποίοι θα υποδεχθούν το φορτίο των θάμνων που θα επιλεγούν για φύτευση και του χώματος, συν ένα σύστημα άρδευσης. Εδώ δεν είναι εύκολο να γίνουν κοστολογικές προβλέψεις. Δεν μπορεί να γίνει γνωστό ούτε το σύστημα άρδευσης , ούτε η έκταση της διατρήσεως, όπως και δεν μπορεί να γίνει γνωστό το είδος και η έκταση της φυτεύσεως που θα επιλεγεί. Δηλαδή το κόστος μπορεί να κυμανθεί από 50 έως και 300 χιλ €. 

Υπ΄αυτάς τας συνθήκας έχουμε να κάνουμε για έξοδα της τάξεως των 400 χιλ € με κάποιους μέτριους υπολογισμούς, τα οποία δεν αποκλείεται να εκτοξευθούν και στα 700 χιλ €.

Τα παρεπόμενα
Η κατάσταση λοιπόν σε σχέση με το έργο της γέφυρας Κούσιου διαμορφώνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει θριαμβευτικές εξαγγελίες, αν δεν λυθούν δύο τουλάχιστον δυσεπίλυτα προβλήματα. 

Το πρώτο είναι να μάθουμε  ποιος έδωσε εντολή για τις κατασκευές αυτές. Για την ακρίβεια ποιος έδωσε την εντολή να κατασκευαστεί το έργο των στηρίξεων των πρανών αυθαίρετα. Το γεγονός ότι το έργο αυτό είναι αυθαίρετο φαίνεται καθαρά στην περιβαλλοντική έγκριση όπου γίνεται σαφής αναφορά στον τρόπο της νομιμοποιήσεως του. Αυτή γίνεται με βάση τον Νόμο περί αυθαίρετων κατασκευών. Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με μια ζημιά που έγινε κατά την κατασκευή του (αυθαίρετο) και μια ζημιά που θα γίνει για την επισκευή του (φυτεύσεις). Σαν πολίτης αυτής της πόλης πιστεύω ότι τη ζημιά αυτή οφείλουν να την φορτωθούν όσοι σχεδίασαν και αποφάσισαν την αυθαιρεσία.
Συνεχίζοντας, κάποιος έδωσε εντολή για την κατασκευή ενός σπάταλου συστήματος ξυλοτύπων βασιζόμενος στην εξωπραγματική παραδοχή ότι θα πρέπει αυτοί να προστατευθούν από πλημμύρα πεντηκονταετίας. Δηλαδή μιας πλημμύρας με πιθανότητα να εμφανιστεί  γύρω στο 1/150 και μάλιστα με παραδοχές ομαλής κατανομής του ετήσιου υετού. Με βάση αυτήν την εντολή κατασκευάστηκαν τα κομμάτια του σκυροδέματος που πρέπει σήμερα να ανακυκλωθούν. Και αυτός που πήρε αυτήν την παράλογη και σπάταλη απόφαση πρέπει να γίνει γνωστός στην πόλη. 

Τα πράγματα όμως δεν σταματούν εδώ.
Εδώ και μέρες ακούγεται όλο και ποιο έντονα ότι δεσμεύτηκαν πρόσφατα 700 χιλ € ενός λογαριασμού του Δήμου. Γνωρίζουμε άλλωστε ότι ο παλιός εργολάβος του έργου της γέφυρας έκανε αγωγή και ζητά ένα μεγάλο ποσό. Ακούγεται πως φτάνει τα 1,4 εκ €. Επίσης μαθαίνουμε ότι συνηθισμένη πρακτική των εργολάβων που ζητούν τα «ρέστα» είναι να δεσμεύουν κονδύλια από το κάθε σταματημένο έργο.
Υπάρχει τέτοια δέσμευση; Κι αν τα 700 χιλ που λέγεται ότι δεσμεύτηκαν αφορούν στο έργο της γέφυρας Κούσιου, πως ξεκινάτε τη δημοπράτηση του έργου;
Πιστεύω ότι θα έχετε βρει λύσεις. Είστε μηχανικός και περιβάλλεστε από μια ομάδα ικανών συνεργατών, οι οποίοι μπορεί κάποια στιγμή να έκαναν ορισμένα λάθη σε σχέση με το έργο της γέφυρας αφών Κούσιου αλλά σήμερα, ωριμότεροι, είναι σε θέση να το τελειώσουν. Εγώ ως μέσος πολίτης αυτής της πόλης θα ήθελα να μάθω πως θα γίνει αυτό, από τα δικά σας χείλη.
Δεν πιστεύω ότι θα με απαντήσετε. Μου έχετε αρνηθεί ενημέρωση για πολύ πιο ανώδυνα θέματα. Γι’ αυτό στέλνω την παρούσα και σε δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης οι οποίοι πιστεύω ότι θα σας θέσουν τα ερωτήματα αυτά σε κάποια προ ημερήσιας διάταξης διαδικασία.
Θα είμαι εκεί.


Σημείωση: Ναι, θα είμαι εκεί αρκεί οι δημοτικοί σύμβουλοι στους οποίους παρέδωσα ή θα παραδώσω το κείμενο αποφασίσουν να θέσουν ερωτήσεις. Πιστεύω ότι θα το πράξουν. Το θέμα φαίνεται αρκετά σοβαρό.Για την ιστορία αναφέρεται ότι χωρίς τα πρόσθετα που προκύπτουν με την νέα περιβαλλοντική η δημοπράτηση θα ήταν ύψους 3400 χιλ € μόνον για το ζύγωμα (δοκό)της γέφυρας , ενώ το το αρχικό κόστος ήταν με βάση την πρώτη δημοπράτηση 2080 χιλ €!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!