Σάββατο 23 Μαρτίου 2013

Άνω κάτω Σέλι: ...Σαρακοστιανή νηστεία



Τελικά απ’ ότι μαθαίνουμε το έκανε. Βάφτισε το κρέας ψάρι και το έριξε στην κραιπάλη σαρακοστιάτικα. Ναι μετά την ακύρωση της 88/2013 με βάση την οποία το δημοτικό συμβούλιο της πόλης αποφάσιζε να αναθέσει επιμετρητική μελέτη χωρίς Νόμιμη διαδικασία,  η κυρία Δήμαρχος (ή ο Αντιδήμαρχος ακόμη δεν είναι γνωστό ποιός) ανέθεσε με δική της (του) υπογραφή την μελέτη σε Μελετητικό γραφείο της Θεσσαλονίκης. 

Ας ξαναδούμε τους Νόμους από την αρχή. Αναγνωρίζεται ότι κατάντησε βαρετό αλλά τι να κάνουμε, οι άνθρωποι έχουν αποδειχθεί χωρίς φαντασία.


Νόμος  3463/2006 (Προμήθειες - Υπηρεσίες – Μελέτες) άρθρο 209 §3. Με απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής ή του κοινοτικού συμβουλίου επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας περί εκπόνησης μελετών, η απευθείας ανάθεση της εκπόνησης μελέτης του Δήμου ή Κοινότητας σε πτυχιούχο μελετητή ή μελετητικό γραφείο Α΄ ή Β΄ τάξης πτυχίου, εφόσον η προεκτιμώμενη αμοιβή όλων των σταδίων της μελέτης δεν υπερβαίνει σε ποσοστό το τριάντα τοις εκατό (30%) του ανώτατου ορίου αμοιβής πτυχίου Α΄ τάξης που κάθε φορά ισχύει για την αντίστοιχη κατηγορία μελέτης.

Ας δούμε ποιο είναι αυτό το ανώτατο όριο αμοιβής πτυχίου Α τάξης και πηγαίνοντας στον Ν138 (Μητρώα Μελετητών και Εταιρειών  Μελετών). Άρθρο 14 που μπήκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2012

Όρια προεκτιμώμενης αμοιβής μελετών ανά τάξη  πτυχίου
1.  Τα όρια  αμοιβής  κάθε  τάξης  πτυχίου  καθορίζονται ανά κατηγορία μελετών  του άρθρου 2 παρ. 2 του ν. 3316/2005  ως  γινόμενο των  ορίων  που  αναφέρονται στις επόμενες παραγράφους επί  τον  δείκτη Τκ, όπως αυτός  καθορίζεται με το  άρθρο  3 της  υπ’ αριθμ.  ΔΜΕΟ/ α/ο/1257/9.8.2005 (ΦΕΚ Β΄1162) απόφασης  του  Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, η οποία εκδόθηκε  κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ. 7 του άρθρου 4 ν.3316/2005.
2. Για  τις  κατηγορίες μελετών 1  (Χωροταξικές και Ρυθμιστικές Μελέτες),  2 (Πολεοδομικές και  Ρυμοτομικές Μελέτες),  10 (Μελέτες συγκοινωνιακών  Έργων και κυκλοφοριακές), 13 (Μελέτες Υδραυλικών  Έργων), 14 (Ενεργειακές Μελέτες),  16 (Μελέτες Τοπογραφίας),  21 (Γεωτεχνικές Μελέτες και Έρευνες) και 27 (Περιβαλλοντικές  Μελέτες) τα όρια κάθε τάξης  πτυχίου καθορίζονται  σε ευρώ ως εξής:
Α΄ Τάξης: Μέχρι σαράντα  χιλιάδες (40.000),
Β΄ Τάξης: Από είκοσι  χιλιάδες (20.000) έως εκατό  χιλιάδες  (100.000),
Γ΄ Τάξης: Από εβδομήντα  χιλιάδες (70.000) έως τριακόσιες  είκοσι  χιλιάδες (320.000),
Δ΄ Τάξης: Από εκατόν  ογδόντα χιλιάδες (180.000) έως επτακόσιες είκοσι  χιλιάδες (720.000),
Ε΄ Τάξης: Από διακόσιες ογδόντα χιλιάδες (280.000) και άνω.

Ως εδώ τα πράγματα είναι σαφή: Ανατέθηκε μελέτη προϋπολογισμού συνολικού ύψους  23.000 € (με ΦΠΑ) ενώ η Δήμαρχος (ή ο εξουσιοδοτημένος Αντιδήμαρχος) είχαν δικαίωμα να αναθέσουν μελέτη μέχρι το 30% της αμοιβής κατηγορίας πτυχίου Α τάξης τοπογραφικών. Δηλαδή: 0,03 Χ 40.000= 12.000€.  Πως όμως προσπαθεί να διαξιολογηθεί το αδίκημα; Μα βαφτίζοντας το κρέας (την μελέτη δηλαδή) ψάρι (εργασία). Είχαν την παραμικρή έστω δυνατότητα για κάτι τέτοιο;;  Ας συνεχίσουμε με τον. Νόμο  3463/2006. Αυτός στην παράγραφο 9 του άρθρου 209 λέει:  

§9. Οι Δήμοι και οι Κοινότητες, οι Σύνδεσμοι τους, τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου και τα ιδρύματα τους δύνανται να αναθέτουν απευθείας ή με συνοπτική διαδικασία (πρόχειρο διαγωνισμό) παροχή υπηρεσιών, που δεν υπάγονται στις διατάξεις του ν. 3316/2005 (ΦΕΚ 42 Α), σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 83 του ν. 2362/1995 (ΦΕΚ 247 Α), ως προς τα επιτρεπτά χρηματικά όρια, όπως αυτά καθορίζονται με τις εκάστοτε εκδιδόμενες αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Για την απευθείας ανάθεση απαιτείται απόφαση Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας, προέδρου συνδέσμων, νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου και ιδρυμάτων, χωρίς προηγούμενη απόφαση του συμβουλίου. Στην περίπτωση αυτή τα συντασσόμενα τεύχη εγκρίνονται από τον Δήμαρχο ή τον Πρόεδρο Κοινότητας ή τον πρόεδρο του συνδέσμου, του δημοτικού ή κοινοτικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή ιδρύματος. Για τη συνοπτική διαδικασία (πρόχειρο διαγωνισμό) απαιτείται απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής ή του κοινοτικού συμβουλίου, του διοικητικού συμβουλίου συνδέσμων, νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου και ιδρυμάτων, που εγκρίνει και τα συντασσόμενα τεύχη.  

Η εργασία όμως που ανατέθηκε  είναι μελέτη και υπάγεται στις διατάξεις του 3316/2005 (που είναι ο Νόμος για την ανάθεση μελετών δημοσίου) διότι (πάλι ο Νόμος)  στο άρθρο 1 (ορισμοί) αναφέρει

2. α) «Μελέτη» είναι  το αποτέλεσμα συστηματικής και αναλυτικής επιστημονικής και  τεχνικής εργασίας και έρευνας σε συγκεκριμένο απλό ή σύνθετο γνωστικό αντικείμενο, που  αποβλέπει ιδίως  στην  παραγωγή τεχνικού έργου ή στην επέμβαση σε τεχνικό έργο ή αφορά στο σχεδιασμό και την απεικόνιση τεχνικού έργου ή παραγωγικής διαδικασίας ή σε  μεθόδους ανάπτυξης και  σχεδιασμού του ευρύτερου χώρου. Η μελέτη έχει  την έκταση και το βάθος που απαιτείται με τη σύμβαση, απεικονίζεται δε και παραδίδεται στην  αναθέτουσα Αρχή  με  συγκεκριμένη συμφωνημένη μορφή.

Υπογράφτηκε λοιπόν μια  η σύμβαση η οποία, όπως τουλάχιστον έγραφε το εισηγητικό  που κατατέθηκε στο ΔημοτικόΣυμβούλιο της 11 Μαρτίου 2013  είχε το παρακάτω αντικείμενο:

…για τη σύνταξη των τελικών επιμετρήσεων με σκοπό την τελική εκκαθάριση του έργου απαιτείται μακροχρόνια απασχόληση επί τόπου του έργου αφενός για να αποτυπωθεί – ελεγχθεί με τοπογραφικές μεθόδους η υφιστάμενη κατάσταση του εδάφους μετά την εκτέλεση των εργασιών της εργολαβίας και αφ΄ ετέρου   για να εκτιμηθεί η κατάσταση του φυσικού εδάφους πριν την έναρξη των εργασιών καθώς αυτό δεν έχει παραληφθεί από την Υπηρεσία. Η εκτίμηση αυτή τουφυσικού εδάφους θα πρέπει να συμπεριλάβει επίσης εργασίες δοκιμαστικών τομών όπου αυτό απαιτείται και μακροσκοπική ανάλυση των διατομών. Επικουρικά για την εκτίμηση του φυσικού εδάφους απαιτείται συστηματική έρευνα σε υπηρεσίες για την άντληση στοιχείων (χαρτών, πιθανών αποτυπώσεων κλπ.). Το αποτέλεσμα των επίγειων αποτυπώσεων – ελέγχων σε συνδυασμό με τα στοιχεία που θα αντληθούν θα πρέπει να υποβληθούν σε ηλεκτρονική επεξεργασία με προηγμένου τύπου τοπογραφικά προγράμματα και να αποδοθούν αρχικά με τη μορφή διατομών. Επί των διατομών αυτών, οι οποίες θα πρέπει να είναι δυνατό να υποδειχθούν επί τόπου του έργου,  θα  ακολουθήσει  γεωλογική  έρευνα  με  σκοπό  τον  χαρακτηρισμό  των εκσκαφών ανάλογα με τη σύσταση του εδάφους σε γαιώδεις – ημιβραχώδεις ή βραχώδεις και σε περίπτωση μικτών διατομών στον υπολογισμό του ποσοστού κάθε είδους εδάφους. Τέλος θα πρέπει να καταμετρηθούν όλες οι άλλες εργασίες που έχουν εκτελεστεί (τεχνικά κλπ) και όλα τα ανωτέρω να αποδοθούν υπό τη μορφή τελικών επιμετρήσεων. Ταυτόχρονα με όλα τα παραπάνω για να γίνει αντιληπτός ο όγκος και η ιδιαιτερότητα της εργασίας, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το αντικείμενο της εργολαβίας αποτελούσε η εκτέλεση ορεινής οδοποιίας μήκους περίπου 18 km η οποία βρίσκεται σε απόσταση από τον πολεοδομικό ιστό της Βέροιας και ότι εκκρεμούν προσφυγές στα αρμόδια δικαστήρια και από της δύο πλευρές (Δήμος Βέροιας – Έκπτωτη ανάδοχος εταιρεία) των οποίων η έκβαση πιθανόν να κριθεί και από την ολοκλήρωση των τελικών επιμετρήσεων.
Κατόπιν των ανωτέρω γίνεται αντιληπτό ότι για να είναι δυνατή η σύνταξη των τελικών επιμετρήσεων σ’ ένα εύλογο χρονικό διάστημα θα πρέπει ο Δήμος  να απευθυνθεί σε ιδιώτη με προηγμένο τεχνολογικό εξοπλισμό (τοπογραφικά όργανα, ηλεκτρονικά προγράμματα κλπ) με συγκροτημένη ομάδα εργασίας (τοπογράφους, γεωλόγους κλπ) και  με ανάλογη εμπειρία στην σύνταξη επιμετρήσεων προκειμένου να παρέχει την υπηρεσία, όπως αυτή προδιαγράφεται στη με Α.Μ. 2/2013 τεχνική έκθεση.

Για όσους δεν κατάλαβαν πρόκειται για μια διαδικασία που μόνον σαν μελέτη μπορεί να χαρακτηρισθεί. 

Τώρα το γιατί η κ Δήμαρχος την χαρακτήρισε «εργασία» σαν να ήταν η περιποίηση κάποιου δημοτικού κήπου ή ο καθαρισμός της όχθης του Τριποτάμου αυτό είναι μια ιστορία με την οποία θα ασχοληθούν κατ’ αρχήν οι έχοντες έννομο συμφέρον αλλά και οι απλοί πολίτες που παρατηρούν με απορία τις ιδιορρυθμίες της τοπικής διοίκησης.
Όσο για τις υπηρεσίες του Δήμου, ε, καλά, αυτές χρονοτριβούν ακόμη και στην παράδοση  ενός αντιγράφου της σύμβασης που ήδη υπογράφτηκε, θυμίζοντας στους αιτούντες ότι γι’ αυτούς τουλάχιστον ισχύει η σαρακοστή.  

2 σχόλια:

  1. Μήπως μια ανώνυμη καταγγελία σαν αυτή της Γέφυρας Κούσιου, προς τον εισαγγελέα που έχει αναλάβει την υπόθεση, θα καταφέρει να μας βγάλει από την νηστεία? ή μήπως να περιμένουμε να γίνει πρώτα η αποτύπωση, και να καταγγείλουμε μετά?

    Για να πάει και ο υπογράφων (την σύμβαση) μαζί με τους άλλους, ώστε να έχει παρέα ο Δάσκαλος?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα γίνουν επώνυμες. Όσον αφορά σ' εμένα τουλάχιστον.
      Και δεν θα περιμένω την αποτύπωση. Είμαι ανυπόμονος.

      Διαγραφή

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!