Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Στις συμπληγάδες του κόσμου


Σήμερα έπεσα πάνω σε δύο διαφορετικά μηνύματα. Το πρώτο ήταν ένα κείμενο από το ενημερωτικό δελτίο του ΤΕΕ με τίτλο. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΧΩΡΙΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ, και το δεύτερο από το site  της ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗΣ με τίτλο Τρίωρη στάση εργασίας των δασκάλων


Το πρώτο
 

Ο Ινδός καθηγητής στο  Πανεπιστήμιο του Newcastle, Sugata Mitra, απέδειξε ότι η εκπαίδευση μπορεί να είναι ταχύτερη και καλύτερη για μαθητές και φοιτητές, αν λείψουν οι ...καθηγητές!


Για τη σκέψη αυτή, που έχει μετουσιωθεί σε πράξη με επιτυχία, έλαβε εφέτος το βραβείο TED, το οποίο συνοδεύεται από ένα εκατομμύριo δολάρια και απονέμεται κάθε χρόνο σε άτομα με δημιουργικό και τολμηρό όραμα, που μπορεί να φέρει μια παγκόσμια σημαντική αλλαγή.

Κατά τον καθηγητή Mitra, οι μαθητές μαθαίνουν ταχύτερα όταν εργάζονται μόνοι τους καθ’ ομάδες, αντί σε μια τάξη με ένα δάσκαλο. Από τα τέλη της δεκαετίας  του ’90, εργάστηκε για μια εναλλακτική λύση στην παραδοσιακή εκπαίδευση,  η οποία στηρίζεται στην παρότρυνση των μαθητών να εργαστούν από κοινού σε υπολογιστές με ευρυζωνική πρόσβαση, για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και να λύσουν απορίες και προβλήματα. Η εναλλακτική αυτή λύση ονομάζεται «τρύπα στον τοίχο», κι αυτό γιατί οι γνώσεις προσφέρονται από υπολογιστές που βρίσκονται τοποθετημένοι σε δημόσιους χώρους, με τρόπο αντίστοιχο με τα ATM’s των τραπεζών.

Η ιδέα γεννήθηκε όταν αγόρασε τον πρώτο προσωπικό υπολογιστή του και έκπληκτος διαπίστωσε ότι ο εξάχρονος γιός του ήταν σε θέση να τον καθοδηγήσει στη διόρθωση προβλημάτων στην λειτουργία του μηχανήματος. Αρχικά σκέφθηκε πως είχε έναν γιό ιδιοφυΐα, αλλά σύντομα άκουσε τους φίλους του να λένε το ίδιο για τα παιδιά τους.

 


Τότε ήταν που η σκέψη του πήγε στις φτωχογειτονιές του Νέου Δελχί και αποφάσισε να εγκαταστήσει έναν υπολογιστή με σύνδεση στο διαδίκτυο, πλάϊ σε ένα ATM τράπεζας και κάλεσε τα παιδιά της περιοχής να το χρησιμοποιούν χωρίς καθοδήγηση. Λίγο μετά εγκατέστησε έναν ακόμη υπολογιστή σε ένα χωριό 300 μίλια μακριά από την πρωτεύουσα  της Ινδίας. Πολύ γρήγορα διαπίστωσε ότι τα παιδιά, αξιοποιούσαν τους υπολογιστές για να εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους και να δημιουργούν δικές τους ιδέες. Το ίδιο διαπίστωσε και ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας όταν επισκέφθηκε τις “τρύπες στον τοίχο”, με συνέπεια να δώσει την οικονομική ευχέρεια  στον καθηγητή Mitra να επεκτείνει το πρόγραμμα στην Ινδία, αλλά να το εφαρμόσει και στην Καμπότζη και στην Αφρική. Για να υποβοηθήσει το πρόγραμμα, ο καθηγητής, έχει προσλάβει εκατοντάδες εθελοντές από το Ηνωμένο Βασίλειο, πολλοί από τους οποίους  είναι συνταξιούχοι  καθηγητές, οι οποίοι παίζουν  περισσότερο  το ρόλο του παππού και της γιαγιάς, ενθαρρύνοντας τους μαθητές στην προσπάθειά τους και επαινώντας τα επιτεύγματά τους. Ο Sugata Mitra υποστηρίζει ότι ο κόσμος σήμερα χρειάζεται ένα νέο σύστημα εκπαίδευσης, στο οποίο ο ρόλος των ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι υψίστης σημασίας. Ωστόσο, δεν ισχυρίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί είναι παρωχημένα πρόσωπα, αλλά προτείνει να αλλάξει ο ρόλος τους, καθώς οι μαθητές έχουν πλέον πρόσβαση στο πλήθος των γνώσεων μέσω υπολογιστών.

 


Σημείωση: ο TED είναι  ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός αφιερωμένος στη διάδοση των ιδεών. Ξεκίνησε το 1984 ως συνέδριο,  με στόχο να φέρει επαφή τους ανθρώπους της τεχνολογίας, της αναψυχής και της σχεδιασμού.  Κάθε χρόνο οργανώνεται μια διάσκεψη στη δυτική ακτή των ΗΠΑ και ένα συνέδριο στο Εδιμβούργο, όπου συγκεντρώνονται οι σημαντικότεροι σύγχρονοι στοχαστές

Το δεύτερο  

Τρίωρη στάση εργασίας (τις τρεις τελευταίες ώρες της πρωινής βάρδιας και τις τρεις πρώτες της απογευματινής) έχει εξαγγείλει για σήμερα η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να συμμετάσχουν στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας που θα πραγματοποιηθούν στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης όλης της χώρας καθώς και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Οι δάσκαλοι διαμαρτύρονται για την «απαράδεκτη», όπως υποστηρίζουν εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, που αφορά στη μείωση των οργανικών θέσεων.

Στην Αθήνα η συγκέντρωση διαμαρτυρίας θα πραγματοποιηθεί στις 14:00 στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής (Τσόχα 15-17).

 Η αντίθεση ανάγλυφη. Οι στοχαστές και οι συνδικαλιστές. Ένας κόσμος που τολμά και προτείνει κι ένας κόσμος γαντζομένος που αμύνεται.   Είναι στο χέρι μας να κάνουμε τις επιλογές μας. Να δούμε που θέλουμε να ανήκουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!