Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Στο πλαίσιο των αναπλάσεων-Του Αρχιτέκτονα-Μηχανικού Ι.Ελευθεράκη

Το παρακάτω κείμενο το διάβασα στην Ημερήσια. Το συνέστησε  φίλος αναγνώστης. Μου άρεσε και το έκλεψα.
Άρχισε η κατασκευή νέου ΧΩΡΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ στη θέση κάτω από τη λεωφόρο Στρατού, η οποία προορίζεται και για αθλητικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του Τύπου πρόκειται για αφύλακτο φωτιζόμενο
χώρο στάθμευσης, ο οποίος θα εξυπηρετεί τον τουρισμό και την αναψυχή. Η μετακίνηση του χρήστη μετά το παρκάρισμα θα γίνεται με κυλιόμενες σκάλες, ανελκυστήρα κλπ. 
Οπλισμένοι με υπομονή και κατανόηση οι κάτοικοι της Βέροιας παρακολουθούν τις φάσεις του έργου, προκειμένου να ιδούν ολοκληρωμένο το έργο της ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ, αν και οι αρνητικές συνέπειες στο κυκλοφοριακό είναι ήδη πολύ σοβαρές. 
Δυστυχώς σε μερικές περιπτώσεις προκαλείται ο κοινός νους και δοκιμάζεται η αντοχή των πολιτών, διότι οι παρεμβάσεις που γίνονται, αντί να λύσουν προβλήματα περιπλέκουν τα πράγματα. 
Επειδή υπάρχει ένα κακό προηγούμενο με την ανάπλαση της πλατείας Ωρολογίου, σύμφωνα με το οποίο, υποθηκεύτηκαν ανήκεστα οι προϋποθέσεις διέλευσης οχημάτων και πεζών από τον κόμβο της πλατείας και επειδή δομικής φύσεως. λάθη θα είναι αδύνατον να διορθωθούν, καταθέτουμε την γνώμη μας για το υπό κατασκευή έργο η οποία είναι η εξής:                                  
Είναι προφανές, ότι ο χώρος επελέγη ..αβασάνιστα και χωρίς ανθρωπομετρικό κριτήριο. 
Σύμφωνα με τους κανόνες αξιολόγησης-επιλογής ΝΕΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ, αυτοί σχεδιάζονται με δύο κορυφαία κριτήρια: 
1.Την ΖΩΝΗ ΕΠΙΡΡΟΗΣ
[ZONA DI INFLUENZA]
2.Την ΖΩΝΗ ΔΥΝΗΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗΣ
[ZONA DI AFFLUENZA] 
Με κέντρο τον προτεινόμενο ΧΩΡΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ, χαράσσονται επί του πολεοδομικού χάρτη της περιοχής δύο ομόκεντροι κύκλοι με διαφορετικές ακτίνες που προσδιορίζουν δύο συγκεκριμένες ζώνες προσδοκώμενης εξυπηρέτησης κοινού: 
1. Η πρώτη δίνει την έκταση της επηρεαζόμενης ζώνης, με μία ακτίνα ενός κύκλου, ο οποίος περιλαμβάνει τις καθημερινές ανθρώπινες δράσεις-χρήσεις της περιοχής που προορίζεται να εξυπηρετηθεί. 
2. Η δεύτερη ζώνη με μία άλλη ακτίνα, προσδιορίζει την αντικειμενική δυνατότητα προσέλευσης προς εξυπηρέτηση του χρήστη. Με άλλα λόγια, πόσο πιεστική είναι η ανάγκη στάθμευσης, πόσο διατεθειμένος είναι ο πολίτης να βαδίσει αθροιστικά ΦΕΥΓΟΝΤΑΣ και ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΣ στο χώρο στάθμευσης, προκειμένου να τον επιλέξει για χρήση.                                 
Στη βάση αυτών των παραδοχών σχεδιασμού, σε ότι αφορά τη ΖΩΝΗ ΕΠΙΡΡΟΗΣ, οι δράσεις-χρήσεις της περιοχής αφορούν κυρίως ένα ανάγλυφο πρασίνου και μόνο, με ελάχιστες ανθρώπινες δραστηριότητες[!!]. Απέχει όμως αρκετά από τον χώρο που στοχεύει να εξυπηρετήσει που είναι ο χώρος αναψυχής.
Η προσέλευση των ΙΧ θα είναι μηδαμινή λόγω αποστάσεως και λόγω του ανάγλυφου του εδάφους. Ίσως να πειθαναγκαστούν να κατευθυνθούν εκεί τα τουριστικά λεωφορεία.  
Δεδομένου ότι, η πλειοψηφία των εκδρομέων που διακινούνται με λεωφορεία είναι συνταξιούχοι των ΚΑΠΗ, λήφθηκε υπ όψιν η δυνατότητα τους να οδεύσουν πεζή τόσα μέτρα σε δρόμο με κλίση; 
Είναι γνωστό, ότι στην οδό Στρατού αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες από τα τροχοφόρα. Ελήφθη υπ όψιν η δυνατότητα ασφαλούς διέλευσης πεζών, μια που λίγα μέτρα πιο κάτω στο σημείο που υπάρχει ο καθρέφτης για την άνοδο προς την οδό Ανοίξεως, συμβαίνουν συχνά πυκνά τροχαία ατυχήματα λόγω περιορισμένης ορατότητας και αυξημένων ταχυτήτων διέλευσης των οχημάτων; 
Επιμένουμε ότι, θα είναι ελάχιστοι οι χρήστες που θα το προτιμήσουν, διότι απέχει πολύ από τον χώρο συνάθροισης ανθρωπίνων δραστηριοτήτων. Ιδίως στη ζώνη αναψυχής* οι χρήστες καταφεύγουν σε κοντινές.. λύσεις[πριν την τοποθέτηση των κιγκλιδωμάτων από τον Δήμο Βέροιας, υπήρχαν αυτοκίνητα που στάθμευαν επί της πλατείας Ελιάς.] 
Παρά τις δαπανηρές εγκαταστάσεις μετακίνησης των χρηστών[κυλιόμενος διάδρομος, μεταλλική σκάλα, ανελκυστήρας κλπ], το εγχείρημα μάλλον θα αποτύχει, διότι συχνά πυκνά οι εγκαταστάσεις θα βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Πρόκειται για αφύλακτες εγκαταστάσεις ευάλωτες σε βανδαλισμούς και πολλούς άλλους ..ισμούς οι οποίοι ενδημούν στην Ελλάδα
Συμπερασματικά εκτιμούμε, ότι πρόκειται για αστοχία. 
*Ήδη από την δεκαετία του 1990 το πρόβλημα της στάθμευσης για την πόλη της Βέροιας ήταν ένα σοβαρό πρόβλημα.
Έγιναν προτάσεις διάφορες, όπως π.χ. η πετυχημένη κυκλοφοριακή μελέτη Καρατζά, πρότεινε περιφερειακούς μικρούς χώρους στάθμευσης γειτνιάζοντες με τον δακτύλιο που η μελέτη ανέδειξε,
ο δε υπογράφων πρότεινε τις ζώνες δραστηριοτήτων:
1. Ζώνη αγοράς [Το υπόγειο της δημοτικής αγοράς και ο σημερινός χώρος της λαϊκής αγοράς].
2. Ζώνη υπηρεσιών και εμπορίου [Το υπόγειο του περιβάλλοντος χώρου του Δημαρχείου]
3. Ζώνη αναψυχής το πρανές από την προτομή του Κωττουνίου έως τους Αγίους Αναργύρους.
Ελευθεράκης Ιορδάνης
Αρχιτέκτων Μηχανικός
Ειδικευμένος στην τεχνική της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας

7 σχόλια:

  1. Εξαιρετική επιστημονική τοποθέτηση από τον συνάδελφο.
    Δεν μπορώ να πιστέψω, ότι κάποιος θα μπορούσε να διατυπώσει ενστάσεις στο κείμενο.
    Πάιζει το ενδεχόμενο, η χωροθέτηση του πάρκινγκ κάτω από την λεωφόρο στρατού, όπως έγινε από τους κρατούντες, να έγινε μόνο από τα τοπογραφικά-ρυμοτομικά διαγράμματα και χωρίς να ληφθούν υπόψην οι υψομετρικές διαφορές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, δεν το πήραν είδηση... Μη ξεχνάς, η μελέτη ακούγεται ότι έγινε από μια συμμαθήτριας της ΧΟΓ που ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποιά συμμαθήτρια; Κι εγώ συμμαθητής της ήμουν, πρέπει να την ξέρω.

      Διαγραφή
  3. Α ναι. Όσο για τον κυλιόμενο διάδρομο, θα ήθελα να μας πουν οι φωστήρες της πόλης, που αλλού στον κόσμο είδαν τέτοιο εργαλείο στην ύπαιθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ καλή η προσέγγιση.

    Καλή λύση για τουριστικά λεωφορεία.
    Μόνο!
    Έχει η πόλη σημαντικότατες ελλειψεις ως προς την εξυπηρέτηση τους.

    Οι "σκάλες" πρωτακούστηκαν... επι Βλαζάκη όταν έγινε το S/M Mαρινόπουλος και η πέριξ περιοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητήρια στον Ιορδάνη και στο blog.
    Όταν τέτοιες φωνές ακούγονται από 'ομοϊδεάτες', έχουν ιδιαίτερη αξία.
    Η συσχέτιση με την Πλ. Ωρολογίου επιτυχής.
    Στο μέλλον θα υπάρχει πολλή δουλειά για κατεδαφίσεις.
    Να τελειώνουμε με τους επικίνδυνους όσο γίνεται πιο γρήγορα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!