Ένα
βήμα ακόμη για την ολοκλήρωση ενός καθήκοντος απέναντι στην τοπική κοινωνία. Κατέθεσα
την ίδια σχεδόν αναφορά και την Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το ΕΛ.ΣΥΝ,
για όσους δεν θυμούνται, ελέγχει μόνον τις δαπάνες. Δηλαδή επεξεργάζεται τιμολόγια,
συμφωνητικά. πρωτόκολλα παραλαβής κλπ και με βάση αυτά εγκρίνει ή απορρίπτει
δαπάνες. Αντιλαμβάνομαι πως αν ενέκρινε την δαπάνη για τις αυθαίρετες
μηχανολογικές κατασκευές το κείμενο θα της είναι πηγή αμηχανίας. Αυτά όμως έχει
η διαχείριση δημόσιων υποθέσεων (και υποθέσεων γενικώς) πότε όλα κυλούν ομαλά
και πότε στραβώνει το πράγμα. Όχι ότι θα μπορούσε να της αποδώσει κανείς ευθύνες,
δεν είχε ούτε τα μέσα, ούτε το προσωπικό άλλωστε, ούτε καν την εξουσία, αλλά ποιος
τρέχει τώρα να διαπιστώσει το αληθές της καταγγελίας;
Αυτός
που έμεινε με τον μουτζούρη θα απαντήσουν οι κυνικοί. Το κείμενο βέβαια δεν αφήνει
την δικαστική αυτή λειτουργό αβοήθητη. Έχει σχεδόν τα πάντα. Έγγραφα, τηλέφωνα, Νόμους.
Επειδή
όσα γράφονται έχουν ξαναγραφτεί θα γίνει μια μικρή τροποποίηση. Όσα αποτελούν
επανάληψη θα αποδοθούν με μικρότερους χαρακτήρες. Μεγάλοι θα παραμείνουν αυτοί
που δίνουν νέες πληροφορίες ή και διατυπώσεις.
ΑΝΑΦΟΡΑ
Του
Νίκου
Χατζηευστρατίου Πολιτικού Μηχανικού
Ζωγιπούλου3, Βέροια
ΑΦΜ 022007190
AH829074/ΑΔ Ημαθίας/27/04/11
Θέμα :Καταγγελία κακοδιαχειρίσεως δημοσίου χρήματος.
Βέροια Τρίτη, 29 Μαΐου 2018
ΠΡΟΣ
Την Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου Βέροιας
Δικαστικό Μέγαρο Βεροίας
Δια της παρούσης καταγγέλλονται παράνομες κατασκευές
(αυθαίρετα χωρίς έγκριση μέσα σε οικόπεδο ευθύνης του δασαρχείου) από τον Δήμο
Βεροίας και αιτείται αν μεν έχουν γίνει πληρωμές να καταλογιστούν στους
υπεύθυνους και αν όχι να μη γίνουν.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Στην
πόλη της Βέροιας κατασκευάστηκε την περίοδο 2012-2015 το έργο Ολοκληρωμένο
Σχέδιο Αναβάθμισης Αστικού τοπίου το οποίος συνηθίσαμε να το αναφέρουμε απλώς
ως αστικές αναπλάσεις. Είχε
προϋπολογισμό 7,5 εκ € και εκτεινόταν σε δρόμους 1200 μέτρων και πάνω από 40
στρέμματα πάρκων. Η κοινή γνώμη το είδε ως ένα καταστροφέα θέσεων στάθμευσης
και αντέδρασε κάνοντας προσφυγές όπου ήταν δυνατόν. Μία από αυτές ήταν και στο
Δασαρχείο. Ο δήμος για να κάμψει τις αντιδράσεις υποσχέθηκε την κατασκευή ενός
μεγάλου υπαίθριου χώρου στάθμευσης. Το θέμα ήταν πως η πεζή προσπέλαση του
χώρου αυτού όφειλε να γίνει καλύπτοντας υψομετρική διαφορά 25 μέτρων και
οριζοντιογραφική απόσταση 80 μέτρων. Έτσι οι δημοτικοί άρχοντες σκέφτηκαν και
υποσχέθηκαν να κατασκευάσουν έναν ανελκυστήρα, ένα κεκλιμένο ιμάντα μεταφοράς
προσώπων, μια γέφυρα (Δρόμος-ανελκυστήρας) και ένα τοιχίο να προστατεύει τον
γυάλινο ανελκυστήρα από τα πρανή ανάντη. Τότε είδαμε πως ούτε το Δασαρχείο ούτε
και οι μηχανικοί του δήμου (ούτε και οι καταγγέλλοντες) δεν γνώριζαν την
εμπλοκή του δασαρχείου στο έργο. Κάποια στιγμή υπήρξε καταλαγή, ο δήμος δήλωσε
πως πήρε όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις και τα έργα προσβάσεως κατασκευάστηκαν
μέχρι το 2014. Τα μεταφορικά και ανυψωτικά συστήματα δεν λειτούργησαν ποτέ.
Κόστισαν με βάση αναφορές του δήμου σε μέσα μαζικής ενημέρωσης γύρω στα 150 χιλ
€. Το έργο αυτό δεν έχει παραληφθεί ακόμη οριστικά.
Συζητώντας
με Δημοτικό σύμβουλο ο οποίος κληρώθηκε να συμμετάσχει στην επιτροπή οριστικής
παραλαβής (Γεώργιος Γουλτίδης) , θυμήθηκα όλη
την διελκυστίνδα του 2012 (στην οποία είχα λάβει κι εγώ μέρος) και σκέφτηκα πως
θα ήταν χρήσιμο να μάθαινα γιατί δεν λειτουργούν τα ανυψωτικά συστήματα τα
οποία σήμερα ήδη βανδαλίζονται από αγνώστους.
Έτσι την 10/05/2018 ζήτησα εγγράφως από την δασική υπηρεσία τις
εγκριτικές πράξεις και τα υπηρεσιακά σημειώματα που αφορούσαν στο επίδικο έργο.
Την 14-5-2018 τα απέκτησα. Τα έγραφα ήσαν η 13176/12-12-2012 ΑΔΑ Β4Μ7ΟΡ1Υ-ΟΨΡ
και μέρος της αλληλογραφίας που οδήγησε στην έκδοσή της.
Στο λεκτικό της αποφάσεως (13176/12-12-2012) γίνεται
αναφορά σε Φυτοτεχνική μελέτη μόνον .
Στο χώρο όμως υπάρχουν από το 2014 και μετά
1.
Ένας στεγασμένος μηχανικός διάδρομος
καλυμμένου εμβαδού 40,00 Χ 2,50 =100,00 m²
2.
Ένα ανελκυστήρας εμβαδού κατόψεως 4,50 m²
3.
Μια γέφυρα διαστάσεων 2,40 Χ 13,00
=31,20 m²
4.
Κλιμακοστάσιο εκτιμώμενου εμβαδού ~50 m²
5.
Μια βαριά κατασκευή από μπετόν η οποία
προστατεύει τον ανελκυστήρα από την αστοχία των ανάντη πρανών
6.
Ένα στέγαστρο σε επαφή με το τουριστικό
περίπτερο Εληά, του οποίου το εμβαδόν δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί με
ακρίβεια 10δων μέτρων αλλά είναι σαφώς επιφανείας της τάξεως των 800 m² τα έγγιστα.
Κατατίθεται και φωτογραφίες για την καλύτερη
κατανόηση του όγκου των κατασκευών
Έτσι
προκειμένου να εκτιμηθεί το εμβαδόν του οικοπέδου επί του οποίου έγιναν αυτές
οι κατασκευές, αλλά και να ευρεθεί η εγκεκριμένη εμβαδομέτρησή τους, ζητήθηκε
και πάλι από το Δασαρχείο με την από 15-5-18 αίτησή μου το τοπογραφικό με βάση
το οποίο δόθηκε η έγκριση υπ΄αρ πρωτ 13176/12-12-2012. Παράλληλα ζητήθηκε και,
αν υπήρχε, μια πρόσθετη έγκριση με την οποία αδειοδοτήθηκαν ή εγκρίθηκε η
κατασκευή των κατασκευασμάτων.
Στα
τοπογραφικά δεν υπήρχαν ίχνη των κτισμάτων πλην αυτού του στεγάστρου εν επαφή
με το Τουριστικό περίπτερο πρόσθετη έγκριση δεν υπήρχε.
Το
συμπέρασμα ήταν πως τα κτίσματα αυτά ενώ ήσαν κατασκευασμένα σε πάρκο (χώρο
ανθρωπογενούς φύτευσης) δεν είχαν έγκριση από το Δασαρχείο το οποίο όπως
φαίνεται από την Νομοθεσία που
εκτίθεται κατωτέρω είναι αποκλειστικά
υπεύθυνο.
Παράλληλα
έγινε έρευνα αν υπήρχαν εγκρίσεις από άλλες υπηρεσίες. Έτσι με την υπ’
12949/9-5-18 ζητήθηκε από τον Δήμο Βεροίας, ο φάκελος της οικοδομικής άδειας
κατασκευής των κτισμάτων του ανελκυστήρα και του διαδρόμου διελεύσεως καθώς και
η περιβαλλοντική έγκριση των εγκαταστάσεων.
Την
21-5-18 απαντήθηκα με το 12949/15-5-18 (στοιχείο 14) έγγραφο του Δήμου Βεροίας.
Σ’ αυτό υπήρχαν οι παρακάτω ισχυρισμοί:
Ότι τα ανυψωτικά
και μεταφορικά συστήματα είναι για κατασκευές οι οποίες εμπίπτουν στις
διατάξεις της υπ΄αρ 52716/2001 απόφασης του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 16638/13-12-01) και σε
συνδυασμό με την εγκύκλιο 61/86 δεν απαιτείται οικοδομική άδεια (άρθρο 20 του
Νέου Οικοδομικού Κανονισμού Ν. 4067/2012 1.
Στους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους του οικισμού επιτρέπονται κατασκευές
για: α) τη διαμόρφωση του εδάφους, όπως κλίμακες, τοίχοι, διάδρομοι,
κεκλιμένα επίπεδα, μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών, καθώς και
κατασκευές για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων ατόμων…),
Υπήρχε επισύναψη της
υπ΄αρ πρωτ Δ13β-1406 βεβαίωσης απαλλαγής υπό όρους από διαδικασία Έγκρισης
Περιβαλλοντικών όρων.
Την 29/5/18 κατέθεσα
σε δύο υπηρεσίες αναφορές μα σχεδόν ίδιο κείμενο και περιμένω απαντήσεις.
Η πρώτη ήταν προς
το Δασαρχείο, όπου εξηγώ την αυθαιρεσία και ζητώ να κηρύξουν αυθαίρετη την
επέμβαση και να επιβάλλουν στον Δήμο Βεροίας να επανορθώσει τις βλάβες που προξένησε
στο τοπικό οικοσύστημα. Επίσης ζητώ να οδηγήσουν στη δικαιοσύνη τους
καταπατητές εξηγώντας ότι η κατασκευή ισοδυναμούσε με καταπάτηση δασικού χώρου.
Η δεύτερη ήταν
προς την Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Κ Μακεδονίας, όπου ζητώ
τα ίδια πάνω κάτω πράγματα.
Η πρώτη κατατέθηκε
χειρογραφικά και πήρε αρ πρωτ 4742/29-5-18 ενώ η δεύτερη κατατέθηκε on line. Τα
τηλέφωνα των υπηρεσιών αυτών είναι
Δασαρχείο
Προϊστάμενος: Ελένη Κατσανίδου Τηλέφωνο: 2313309637 FAX: 2331076244
Διεύθυνση
Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Κ. Μακεδονίας: Στρωμνίτσης 53,
Θεσσαλονίκη 542 48 Τηλέφωνο: 231 330 9321
ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Τα στοιχεία που
παρέλαβα από το Δασαρχείο και τον Δήμο είναι κατά χρονολογική σειρά.
1.
Αρ πρωτ
Δ13β-1406/ 11-5-10 χορήγηση βεβαίωσης απαλλαγής υπό όρους από διαδικασία
Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων. Δεν έλαβα γνώση των τοπογραφικών διαγραμμάτων
που της ελήφθησαν υπ’ όψιν για την έκδοσή της. Απ’ όσα μπορώ να συμπεράνω το
τοπογραφικό διάγραμμα που κατατέθηκε δεν περιελάμβανε κτίσματα. Ούτε
μηχανολογικές εγκαταστάσεις.
2.
Αρ.πρωτ
50414/24-09-2012 Δήμος Βεροίας προς Δασαρχείο Βεροίας :Είναι επιστολή η οποία
υπογράφεται από τον τότε Αντιδήμαρχο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης όπου φαίνεται
πως αποτελεί διαβιβαστικό τροποποίησης μελέτης «που αφορά στην τροποποίηση της
μελέτης που αφορά στην κατασκευή τέντας στο πάρκο Αγίων Αναργύρων, η οποία
εμφανιζόταν στα αρχικά σχέδια …». Στην ίδια επιστολή γίνεται αναφορά σε «..κατασκευή ασανσέρ εμβαδού 4τμ και του
κυλιόμενου διαδρόμου 54 τμ» και «πέργκολα
του τουριστικού περιπτέρου εμβαδού 631 τμ …».
3.
Αρ. Πρωτ.
10301/25-09-12/Δασαρχείο Βεροίας Εδώ γίνεται κατ’ αρχήν αναφορά σε τρία έγγραφα
(8335/14-05-12, 2791/02-04-12 και 9617/12-09-12 Δασαρχείου Βεροίας) και δίδεται
σήμα διακοπής εργασιών σε χώρους πρασίνου. Πρόσθετα ζητείται να ενοποιηθούν οι
χώροι ευθύνης δασαρχείου και να γίνει ενιαία μελέτη/πρόταση
4.
70724/25-09-12 /Γενικής
Αγροτικής διεύθυνσης Δασών. Αποτελεί απάντηση όπου σημειώνεται ότι «κάθε μελέτη που αφορά επεμβάσεις σε χώρους
πρασίνου πρέπει να εγκρίνεται από την αρμόδια Δασική Υπηρεσία, όσον αφορά το
επιτρεπτό των επεμβάσεων αυτών σύμφωνα με την δασική Νομοθεσία» και δίνει
εντολή για κατάθεση μελέτης με βάση τις προδιαγραφές των Ν998/79 και Ν4067/12.
5.
10466/01-10-12/Δασαρχείου
Βεροίας: Όπου «επισημαίνεται ότι αυτό που
ενδιαφέρει την Υπηρεσία μας, είναι μόνον οι επεμβάσεις στους χαρακτηρισμένους
χώρους πρασίνου και όχι στις υπόλοιπες εκτάσεις…». Μεταξύ των άλλων δε
διευκρινίζει ότι χρειάζεται «..αναλυτικά
σχέδια των διαφόρων κατασκευών που θα εγκατασταθούν (τοίχοι αντιστήριξης,
πέργκολες, φράχτες, παγκάκια, πινακίδες, κατασκευές για παιδική χαρά, πεζογέφυρες,
κρήνες κλπ)»
6.
56838/20/10/2012/
Δήμος Βεροίας. Είναι το διαβιβαστικό με το οποίο υπεβλήθη Φυτοτεχνική έκθεση
7.
12196/9-11-12/Δασαρχείο
Βεροίας: Εδώ εκτός από παρατηρήσεις επί της φυτοτεχνικής παρατηρείται: «Από το τοπογραφικό διάγραμμα απουσιάζει η
οριογραμμή των χώρων πρασίνου σύμφωνα με το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο,
καθώς και η εμβαδομέτρηση των χώρων και κτιρίων που αν και συμπεριλαμβάνονται
στους χώρους πρασίνου, εξαιρούνται της χρήσης ως τέτοιων». Σημειώνεται πως
μετά την δεύτερη αίτησή μου δεν βρέθηκε
διάγραμμα να περιλαμβάνει περιγράμματα ανελκυστήρα, γέφυρας και
διαδρόμου μεταφοράς πεζών.
8.
58926/20-11-12
Δήμος Βεροίας Είναι το διαβιβαστικό της διορθωμένης φυτοτεχνικής μελέτης
9.
13162/04-12-12
Δασαρχείο Βεροίας. Διαβιβαστικό μεταβίβασης της μελέτης στη διεύθυνση Δασών.
Στο έγγραφο συνάπτεται και έκθεση επαλήθευσης της φυτοτεχνικής μελέτης.
10.
13176/12-12-2012
ΑΔΑ Β4Μ7ΟΡ1Υ-ΟΨΡ Διεύθυνση Δασών Ημαθίας. Περιλαμβάνεται έγκριση φυτοτεχνικής
μελέτης. Δεν γίνεται αναφορά σε κτίσματα.
ΝΟΜΟΘΕΣΊΑ
Στον 998/79 υπήρχε η διάταξη 4. Εις τας διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και αι εντός των
πόλεων και των οικιστικών περιοχών ευρισκόμεναι εκτάσεις, οι οποίες καλύπτονται υπό δασικής βλαστήσεως φυσικώς ή
τεχνικ ώς δημιουργούμενης (πάρκα και
άλση), ως και αι οπουδήποτε δημιουργούμεναι δενδροστοιχίαι ή δασικαί φυτείαι. Και αντικαταστάθηκε
με την παράγραφο 5 άρθρο 1 του Ν 3208/24-12-03 . Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και τα εντός των πόλεων
και των οικιστικών περιοχών πάρκα και άλση, καθώς και οι εκτάσεις που
κηρύσσονται ή έχουν κηρυχθεί με πράξη της αρμόδιας αρχής ως δασωτέες ή
αναδασωτέες.»
998/ 2. Η μέριμνα διά την ανάπτυξιν, βελτίωσιν,
αναδάσωσιν και προστασίαν των πάρκων, αλσών και των εντός των πόλεων ή
οικιστικών περιοχών δεντροστοιχιών ανήκει εις τ ους οικείους οργανισμούς
τοπικής αυτοδιοικήσεως ή τους επί τη βάσει σχετικής πολεοδομικής μελέτης
αναλαβόντας την δημιουργίαν αυτών οικιστικούς φορείς ή εις ίδια νομικά πρόσωπα,
επί τη
βάσει ειδικών διατάξεων . Ωσαύτως η ως άνω μέριμνα διά δάση ή δασικάς
εκτάσεις ή πάρκα, άλση και δενδροστοιχίας ευρισκομένας εντός αρχαιολογικών
χώρων ανήκει εις τας αρμοδίας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού. Αι ως άνω
υπηρεσίαι και οργανισμοί δύνανται πάντως να ζητούν την συνδρομήν της δασικής υπηρεσίας,
εφ'όσον συντρέχει περίπτωσις. Αι δασικαί υπηρεσίαι συνεργάζονται μετά των
λοιπών δημοσίων υπηρεσιών και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως ή άλλων
νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, εφ' όσον πρόκειται περί λήψεως μέτρων
προστασίας, η πραγματοποίησις των οποίων περιλαμβάνεται και εις την
αρμοδιότητα των υπηρεσιών ή των νομικών
τούτων προσώπων Με τον Ν3208/03
άρθρο 5§4. συμπληρώθηκε εξής: « Η εκτέλεση κάθε είδους έργων στα πάρκα και άλση ενεργείται
μετά από σχετική μελέτη, που εγκρίνεται
από την αρμόδια δασική αρχή και με την εποπτεία της. Της έγκρισης αυτής
προηγείται θετική γνώμη της αρμόδιας
υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, όπου αυτή απαιτείται για λόγους προστασίας
αρχαιοτήτων»
Με το αρ πρωτ 33658/30,10-15/Δ/νση
Πολεοδομικού Σχεδιασμού και τράπεζας Γη, με θέμα «Χρήσεις εντός κοινόχρηστων
χώρων του ρυμοτομικού σχεδίου» στο τέλος αναφέρεται «Διευκρινίζεται τέλος, πως όλα τα παραπάνω ισχύουν για τους ΚΧ χώρους
που δεν διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας (όπως πάρκα, άλση)»
Ν4067/2012
Άρθρο 20 1. Στους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους του
οικισμού επιτρέπονται κατασκευές για:
α) τη διαμόρφωση του εδάφους, όπως κλίμακες, τοίχοι,
διάδρομοι, κεκλιμένα επίπεδα, μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών, καθώς
και κατασκευές για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων
ατόμων,
β) τον εξωραϊσμό και την αισθητική τους αναβάθμιση,
τον εξοπλισμό και την ασφάλειά τους και γενικά κατασκευές για την εξυπηρέτηση
του προορισμού των χώρων αυτών,
γ) λυόμενες και προσωρινές κατασκευές,
δ) για τη λειτουργία και την εξυπηρέτηση των Μέσων
Μαζικής Μεταφοράς.
Οι παραπάνω κατασκευές υλοποιούνται από τον οικείο
Δήμο, από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή νομικά πρόσωπα ή ιδιώτες,
ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και άδεια της Υπηρεσίας Δόμησης.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται οι κατηγορίες των κατασκευών ή εγκαταστάσεων
για τις οποίες δεν απαιτείται Άδεια Δόμησης και η διαδικασία ελέγχου τους από
άποψη ασφάλειας και αισθητικής.
Άρθρο 2
Ορισμοί §39. Κοινόχρηστοι χώροι είναι οι κοινής χρήσης
ελεύθεροι χώροι, που καθορίζονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο ή έχουν
τεθεί σε κοινή χρήση με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο.
Αρθρο 41.
Η παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 998/1979
τροποποιείται ως εξής:
1.α. Υπό την επιφύλαξη των, στο άρθρο 48
παρ. 1 του παρόντος νόμου και στο άρθρο 53 παρ. 1 του ν. 4042/ 2012
προβλεπομένων, δεν επιτρέπεται η μεταβολή του κύριου προορισμού και η αναίρεση
της λειτουργίας των εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως ή πολεοδομικής ζώνης ή
εντός οικιστικής περιοχής κειμένων κοινοχρήστων εκτάσεων, οι οποίες καλύπτονται
από δασική βλάστηση φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργημένη (πάρκα και άλση). Η ως άνω
απαγόρευση ισχύει επίσης: α) για τα πάρκα και άλση τα οποία χαρακτηρίζονται από
το εγκεκριμένο σχέδιο πόλης ως κοινόχρηστοι χώροι χωρίς άλλο ιδιαίτερο
χαρακτηρισμό, αλλά έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι τέτοιο χαρακτήρα (πάρκου ή
άλσους) και β) για κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, που περιβάλλονται από τον
οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης, φέρουν δασική βλάστηση,
φυσικώς ή τεχνητώς δημιουργηθείσα και λειτουργούν εκ των πραγμάτων ως πάρκα και
άλση.
1.β. Στις διατάξεις της δασικής
νομοθεσίας υπάγονται και τμήματα πάρκου ή άλσους, τα οποία φέρουν μη δασική βλάστηση
συνδέονται όμως οργανικά με το σύνολο του πάρκου ή άλσους υπό την έννοια ότι
συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας του συνόλου. 1.γ. Με απόφαση
του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που δημοσιεύεται
στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καθορίζονται οι προδιαγραφές σύνταξης των
μελετών διαχείρισης των πάρκων και αλσών. Οι ως άνω μελέτες εγκρίνονται με
απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Της
έγκρισης αυτής προηγείται θετική γνώμη της αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου
Πολιτισμού και Τουρισμού όπου αυτή απαιτείται για λόγους προστασίας των
αρχαιοτήτων ή κηρυγμένων μνημείων δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002.
1.δ. Η διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 71
του Δασικού Κώδικα (ν.δ. 86/1969), η οποία προστέθηκε στο άρθρο αυτό με την
παρ. 8 του άρθρου 4 του ν. 3208/2003, ισχύει αναλόγως και για τα πάρκα και
άλση, νοουμένου, αντί του αναφερομένου στην ως άνω διάταξη Υπουργού Γεωργίας,
του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
1.ε. Υφιστάμενα κτίρια και υποδομές
εντός πάρκων και αλσών χωρίς έγκριση εξαιρούνται της κατεδάφισης, εφόσον
πληρούν τις προϋποθέσεις της ως άνω διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 71 του
Δασικού Κώδικα και της προβλεπομένης στη διάταξη αυτή υπουργικής απόφασης και εφόσον
οι οικείοι Ο.Τ.Α. εξασφαλίσουν εντός τριών (3) ετών από την έναρξη ισχύος του
παρόντος τις απαιτούμενες από την κείμενη νομοθεσία εγκρίσεις.
1.στ. Κτίρια, εγκαταστάσεις και υποδομές
που πραγματοποιήθηκαν από το Υπουργείο Δημοσίων Έργων και τη Γενική Γραμματεία
Αθλητισμού σε εκτάσεις των παραγράφων 1 και 1α του παρόντος κατά παρέκκλιση της
κείμενης νομοθεσίας εξαιρούνται της κατεδάφισης. 1.ζ. Τυχόν πράξεις της
διοίκησης που εκδόθηκαν για την προστασία των εκτάσεων των παραγράφων 1ε και
1στ του παρόντος άρθρου ανακαλούνται.
1.η. Αποφάσεις κήρυξης εκτάσεων ως
δασωτέων ή αναδασωτέων που αφορούν πάρκα και άλση αίρονται με απόφαση του
Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατόπιν σχετικής εισήγησης της
αρμόδιας δασικής υπηρεσίας μετά τη δημιουργία ή αναδημιουργία της δασικής
βλάστησης.
1θ. Έργα απαραίτητα για τη λειτουργία
των περιαστικών δασών, πάρκων και αλσών που συντηρούν και εμπλουτίζουν τη
βλάστηση, βελτιώνουν την αισθητική του τοπίου, εξασφαλίζουν την άνετη, ασφαλή
κίνηση και εξυπηρέτηση των επισκεπτών και διευκολύνουν τη σωματική άσκηση, την
αναψυχή και την πνευματική ανάταση του ανθρώπου δεν συνιστούν μεταβολή της κατά
προορισμό χρήσης των εν λόγω περιαστικών δασών, πάρκων και αλσών. Ο τυχόν
αναδασωτέος χαρακτήρας τους δεν εμποδίζει την ανάπτυξη των έργων αυτών.
Άρθρο 14 του 3669/08 που ίσχυε τότε (Μελέτη περιβαλλοντικών όρων − Έγκριση
περιβαλλοντικών όρων) άρθρο 3. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για
την έκδοση των διοικητικών πράξεων που
απαιτούνται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την
πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας.
Επειδή
Κατ΄αρχήν
πρόκειται για δραστηριότητες οι οποίες αναπτύσσονται μέσα σε δασική έκταση
(πάρκο) με βάση τον 998/79 αλλά και τον 3208/03 ως άνω. Ο χαρακτηρισμός υπάρχει
στο διάταγμα καθορισμού ζωνών οικιστικού ελέγχου και το ρυθμιστικό της πόλης
της Βέροιας.
Άρα
κάθε κτίσμα όφειλε να αδειοδοτηθεί από την Δασική Υπηρεσία. Ο ισχυρισμός που
προβάλλεται στο Αρ πρωτ 12949/15-05-15/Δήμου Βεροίας είναι αβάσιμος διότι δεν πρόκειται για δημόσιο κοινόχρηστο χώρο οριζόμενο με βάση το
άρθρο2 §39 του 4067/12 άρθρο2. Ο χώρος
αυτός δεν καθορίζεται ως κοινόχρηστος στο ρυμοτομικό σχέδιο ούτε τέθηκε σε
κοινή χρήση με οποιοδήποτε τρόπο.
Το
ότι η δασική υπηρεσία ασχολήθηκε τόσο επισταμένα με τον χώρο και αδειοδότησε
την φυτοτεχνική μελέτη έρχεται προς επίρρωση των ως άνω ισχυρισμών. Εξάλλου
αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στις οδηγίες προς τον Δήμο με το υπ΄ Αρ. Πρωτ.
10301/25-09-12 έγγραφό της.
Η
αδειοδότηση της φυτοτεχνικής μελέτης έγινε διότι μόνον αυτή αιτήθηκε μέσω
σχεδίων και καταλόγων που κατατέθηκαν. Στην επιστολή αρ.πρωτ 50414/24-09-2012 του Δήμου Βεροίας
προς Δασαρχείο Βεροίας εκφράζονται οι προθέσεις του δήμου οι οποίες όμως αμέσως
μετά ξεχνιούνται και ο Δήμος ζητά μόνον φυτοτεχνική έγκριση.
Έτσι
ο δήμος με μια φυτοτεχνική έγκριση εκτελεί το έργο και αμέσως μετά κατασκευάζει
έργα συνολικού εμβαδού άνω των 1000 m2 χωρίς έγκριση από το Δασαρχείο.
Το είδος των έργων δεν συνιστά αντικείμενα «απαραίτητα για τη λειτουργία των περιαστικών
δασών, πάρκων και αλσών που συντηρούν και εμπλουτίζουν τη βλάστηση, βελτιώνουν
την αισθητική του τοπίου, εξασφαλίζουν την άνετη, ασφαλή κίνηση και εξυπηρέτηση
των επισκεπτών και διευκολύνουν τη σωματική άσκηση, την αναψυχή και την πνευματική
ανάταση του ανθρώπου» αντίθετα συνιστά «μεταβολή της κατά προορισμό χρήσης» (άρθρο
41§1θ του Ν4067/2012) του περιαστικού παρασίνου λόγω του ότι το μετατρέπει σε
διάβαση πεζών, οι οποίοι, όπως έλπιζαν οι υπηρεσίες του Δήμου, θα ήσαν οι
χρήστες του χώρου στάθμευσης κάτω (ανατολικά) από την Οδό Στρατού.
Τα παραπάνω δείχνουν ότι η Δ13β-1406/11-5-10 βεβαίωση
απαλλαγής από διαδικασία περιβαλλοντικής έγκρισης δεν ίσχυσε για τα κατασκευάσματα αυτά. Άρα αυτά κατασκευάστηκαν
χωρίς περιβαλλοντική έγκριση και παρόλα αυτά πληρώθηκαν (ή πρόκειται να
πληρωθούν). Όμως στο άρθρο 14 του 3669/08 που ίσχυε τότε αναφέρεται ότι «Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αποτελεί προϋπόθεση για
την έκδοση των διοικητικών πράξεων που
απαιτούνται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την
πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας». Η πληρωμή του εργολάβου
αποτελεί διοικητική πράξη από μόνη της, αλλά και για να εκδοθεί η εντολή
πληρωμής απαιτείται και μια σειρά επί μέρους διοικητικών πράξεων. Δηλαδή κάθε
πληρωμή χωρίς περιβαλλοντική έγκριση των μεταφορικών/ανυψωτικών συστημάτων
είναι (ή θα ήταν) παράνομη.
Το κόστος των παραπάνω εργασιών είναι, κατά δήλωση του
δήμου στον τύπο και με βάση υπολογισμούς, της τάξεως των 150 χιλ €, το δε
πρόστιμο αυθαιρέτου κοντά 20 χιλ €.
Γι΄αυτό
θεωρώ ότι η κατασκευή των ανυψωτικών και μεταφορικών
μέσων που περιεγράφησαν είναι παράνομες και πιθανώς να οδήγησαν ή να οδηγήσουν
σε καταχρηστικές πληρωμές και εν τέλει σε ζημία 170 χιλ € τουλάχιστον για τον
Δήμο και γι’ αυτό θεωρώ ότι η υπόθεση
αυτή οφείλει να ελεγχθεί από εσάς και να ληφθούν τα δέοντα μέτρα.
Σχόλιο Και τώρα διάλειμμα. Μικρή περίοδος υποχρεωτικής αναμονής, καθ' όπως οι κανόνες ορίζουν.
Σχόλιο Και τώρα διάλειμμα. Μικρή περίοδος υποχρεωτικής αναμονής, καθ' όπως οι κανόνες ορίζουν.
Τι είπω η τι λαλήσω...Νυξ ην και παρήλθεν, σκιά ην και παρέδραμε, καπνός ην και διελύθη, πομφόλυγες ήσαν και διερράγησαν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή τι; Είναι μάταιο αυτό που κάνω; Που νοιάζομαι στοιχειωδώς για την πόλη μου;
Διαγραφή