Η διαχείριση του δημόσιου χρήματος είναι πάρα
πολύ σοβαρή υπόθεση. Η ταπεινή μου άποψη είναι πως σ’ αυτήν δεν
συμμετέχουν μόνον όσοι παίρνουν τις αποφάσεις, αλλά έμμεσα και οι
πολίτες/αποδέκτες τους. Αν ο καθένας μας ή έστω κάποιοι από μας αναλάμβαναν να
διαθέσουν λίγο από τον χρόνο τους και να διακινδυνεύσουν (πολύ μικρό μέρος,
πιστέψτε το) της βολής τους για να αναδείξουν σε επίπεδο δημοσιότητας και
δικαιοσύνης πράγματα που αυτοί θεώρησαν ως κακοδιαχείριση δημόσιων πόρων τότε η
καθημερινότητά μας θα ήταν σαφώς καλύτερη.
Πριν δεκάξι μήνες, πρέπει να ήταν Μάρτιος του
2014, το δημοτικό συμβούλιο της; Βέροιας αποφάσισε να ματαιώσει στην κατάσχεσησπιτιού πρώην Δημάρχου δήμο που ενσωματώθηκε στον δήμο της Βέροιας με το
σχέδιο Καλλικράτης. (ΑΔΑ ΒΙ0ΡΩ9Ο-ΣΟΟ). Επρόκειτο για μια διεκδίκηση 150 χιλιάδων ευρόων. Το βασικό
επιχείρημα που ακούστηκε σ΄ εκείνην την συνεδρίαση ήταν πως ακόμη κι αν γινόταν
η κατάσχεση ο δήμος δεν θα έπαιρνε ούτε ένα ευρώ απ’ αυτά διότι θα έσπευδαν
άλλοι δικαιούχοι. Βέβαια αν διαβάσει κανείς πιο προσεκτικά τα πρακτικά θα
δει κανείς ψίθυρους πραγματικής συμπόνιας προς το άτομο που θα έχανε το σπίτι
του. Ως προς το τεχνικό μέρος του πράγματος το θέμα εισήχθη στο ΔΣ της πόλης
γιατί τα μόνιμα στελέχη του δημοτικού μηχανισμού δεν μπορούσαν αυτοβούλως να
αρνηθούν να κάνουν τον εκπλειστηριασμό αυτού του περιουσιακού στοιχείου χωρίς
να βρεθούν κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος.
Άργησα να πάρω χαμπάρι τι είχε γίνει. Έμαθα μήνες
μετά πως η υπόθεση αυτή πήρε μετά από ανώνυμη (ή ψευδώνυμη, δεν ξέρω ακριβώς)
καταγγελία τον δρόμο της δικαστικής διερεύνησης. Πολύ αργότερα πληροφορήθηκα
πως κάποιοι δημοτικοί σύμβουλοι που είχαν ψηφίσει υπέρ της ματαίωσης της
δημοπρασίας κλήθηκαν να καταθέσουν επ’ αυτού. Θεωρώ πως το να τιμωρηθούν
κάποιοι άνθρωποι που άσκησαν δημόσιο καθήκον με τρόπο που ζημίωσε την πόλη
είναι απεχθές. Κατά τι γνώμη μου αρκεί να πληρώσουν την ζημιά.
Δεν ήξερα πως μπορεί να συμβεί αυτό έως ότου
έμαθα πως υπάρχει και το άρθρο 141 του κώδικα
δήμων καθώς και το Άρθρο 277
του Ν3852/2010 τα οποία παρατίθενται αυτολεξεί.
ΑΡΘΡΟ 141 Αστική ευθύνη
1. Οι δήμαρχοι, οι αντιδήμαρχοι, τα μέλη
του δημοτικού συμβουλίου, τα μέλη της δημαρχιακής επιτροπής, οι πρόεδροι
Κοινοτήτων, τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου, καθώς και οι σύμβουλοι δημοτικού
διαμερίσματος, οι τοπικοί σύμβουλοι και οι πάρεδροι οφείλουν να αποζημιώσουν το Δήμο ή την Κοινότητα για κάθε θετική ζημία,
που προξένησαν εις βάρος της περιουσίας τους από δόλο ή βαριά αμέλεια. Οι
ανωτέρω δεν υπέχουν ευθύνη αποζημίωσης έναντι τρίτων.
2. Η ζημία καταλογίζεται στα
πρόσωπα αυτά με αιτιολογημένη πράξη τριμελούς ελεγκτικής επιτροπής, που
συγκροτείται στην έδρα κάθε νομού ή νομαρχίας με απόφαση του Γενικού Γραμματέα
της Περιφέρειας και αποτελείται από:
α) Τον Πρόεδρο
Πρωτοδικών της έδρας του νομού …
β) Τον Επίτροπο
του Ελεγκτικού Συνεδρίου, …
γ) Τον Πρόεδρο
του Διοικητικού Συμβουλίου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων του νομού …
Βέβαια υπήρχε και το Άρθρο 277
του Ν3852/2010 που μεταφέρεται κι αυτό.
Έλεγχος Είσπραξης
Εσόδων
1. Ο αρμόδιος για τον προληπτικό έλεγχο
των δαπανών Επίτροπος, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους μπορεί να
παρακολουθεί την κανονική είσπραξη των εσόδων των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους
προσώπων και να ασκεί τον έλεγχο για την είσπραξη των νομίμως βεβαιωθέντων
χρεών, οφειλών ή προστίμων σε βάρος τρίτων.
2. Σε περίπτωση που διαπιστώσει
αδράνεια είσπραξής τους από τα αρμόδια όργανα διοίκησης ή τις οικονομικές
υπηρεσίες καλεί τούτους, με έγγραφό του που κοινοποιείται στον Γενικό Γραμματέα
της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και στον Ελεγκτή Νομιμότητας, να ενεργήσουν μέσα
σε τασσόμενη εύλογη προθεσμία για την είσπραξη τούτων.
3. Εάν η αδράνεια συνεχίζεται, οφειλόμενη σε δόλο ή βαριά αμέλεια των
διοικούντων τον δήμο και τα νομικά του πρόσωπα ή των προϊσταμένων των
οικονομικών υπηρεσιών αυτών παραπέμπει α) τα μεν αιρετά υπαίτια πρόσωπα με αιτιολογημένη εισήγησή του στην
Επιτροπή του άρθρου 141 του ν. 3463/2006 για προσωπικό καταλογισμό τούτων
με το ποσό της θετικής ζημίας που προξένησαν και β) τους υπαλλήλους των
ανωτέρω προσώπων που προκάλεσαν ζημία στην περιουσία του στο Ελεγκτικό Συνέδριο
για καταλογισμό τούτων.
‘Οντως, υπήρχε και καλύτερος
τρόπος εκτός από τα δικαστήρια να λυθεί το πρόβλημα. Ο τρόπος αυτός εκτός από «αναίμακτος»
ήταν και ηθικοπλαστικός. Ηθικοπλαστικός υπό την έννοιαν ότι όχι μόνον
επιβράβευε την συμπόνια και την φιλευσπλαχνία των Δημοτικών συμβούλων αλλά
προχωρούσε ένα βήμα παραπάνω: Τους προέτρεπε
να το κάνουν με δικά τους έξοδα και όχι με τα λεφτά των συμπολιτών τους.
Έτσι λοιπόν πήρα το θάρρος να
στείλω την παρακάτω επιστολή στον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου της χώρας.
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Καταγγελία
και αίτηση του Νικολάου Χατζηευστρατίου
Βέροια Τρίτη, 2 Ιουνίου 2015
Με την παρούσα καταγγέλλεται η
παράνομη μη κατακύρωση πλειστηριασμού εκ μέρους του Δημοτικού συμβουλίου της
πόλεως της Βέροιας και αιτείται ο καταλογισμός της οικονομικής απώλειας του
Δήμου στους Δημ. συμβούλους που υπερψήφισαν την απόφαση.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Είμαι κάτοικος
της πόλης της Βέροιας όπου γεννήθηκα και εργάζομαι, και θεωρώ υποχρέωσή μου να
ασχολούμαι με την κατάσταση του ταμείου της πόλης μου. Το γεγονός ότι το
δημοτικό συμβούλιο της πόλης μου διαχειρίστηκε με ιδιόρρυθμο τρόπο αυτήν την
οικονομική υπόθεση πήρε ευρεία δημοσιότητα στην τοπική κοινωνία. Αυτή η
δημοσιότητα με ώθησε να ερευνήσω καλύτερα το θέμα. .
Η εικόνα στην
οποία κατέληξα έχει ως εξής: Τον Ιανουάριο του
2007 η νέα δημοτική αρχή του Δήμου Αποστόλου Παύλου στο Νομό Ημαθίας
βρέθηκε μπροστά σε μια ακαταστασία στο λογιστήριο του Δήμου και γι αυτό ζήτησε
τον έλεγχο από το Υπουργείο Οικονομικών. Το πόρισμα του ελέγχου των επιθεωρητών,
που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2009, καταλόγισε το ποσό των 1.323.000 € στον
δήμαρχο της περιόδου ελέγχου (Ελευθέριο Βαλαβάνη) και στον δημοτικό ταμία της ίδιας περιόδου. Ο καταλογισμός
βεβαιώθηκε σε βάρος των ανωτέρω από την ταμειακή υπηρεσία του πρώην δήμου
Αποστόλου Παύλου. Ακολούθησε προσφυγή του πρώην δημάρχου στο Ελεγκτικό συνέδριο
η οποία και απορρίφθηκε. Μετά την συνένωση των δήμων (Καλλικράτης) ο Δ. Αποστόλου
Παύλου έγινε μέρος αυτού της Βέροιας και το πρόγραμμα πλειστηριασμού συντάχθηκε
από την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου Βεροίας. Ο πρώτος πλειστηριασμός κηρύχθηκε
άγονος λόγω της μη προσελεύσεως κανενός μειοδότη την 15 Ιαν 2014 και δυό μήνες μετά, την 24
Μαρτίου 2014, το δημοτικό συμβούλιο της πόλης της Βέροιας αποφάσισε την μη κατακύρωση των πλειστηριασθέντων ακινήτων
των οφειλετών Ελευθέριου Βαλαβάνη και Κων/νου Γιδιώτη στο Δήμο Βεροίας.
Η απόφαση
πάρθηκε μέσα σε ένα κλίμα που ερέθιζε το θυμικό των Δημοτικών συμβούλων σε
τρόπο ώστε να αναπτύξει αισθήματα οίκτου και συμπόνιας προς τους δύο
καταδικασμένους πλέον και σε ποινικό δικαστήριο αυτοδιοικητικούς. Έτσι
υπερψηφίστηκε η ακύρωση του πλειστηριασμού.
Ότι είχε συμβεί σ’ εκείνη την συνεδρίαση φαίνεται στα συναπτόμενα πρακτικά. Φυσικά
η κοινή γνώμη αναρωτιέται ακόμη, αν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι έχουν το δικαίωμα να
εμφορούνται από ευνοιοκρατική διάθεση στην ερμηνεία του πολιτικού τους
καθήκοντος αλλά και του νόμου, ο οποίος εν προκειμένω είναι σαφής.
Επειδή
Η πράξη αυτή
είναι παράνομη διότι οι σύμβουλοι χάρισαν χρήματα που ανήκαν στον Δήμο και τον
ζημίωσαν σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 141 του 3463/2006: …Οι δήμαρχοι, οι αντιδήμαρχοι, τα μέλη του
δημοτικού συμβουλίου …οφείλουν να αποζημιώνουν το Δήμο ή την κοινότητα για κάθε
θετική ή αποθετική ζημία, που προξένησαν εις βάρος της περιουσίας τους από δόλο
ή βαριά αμέλεια. …και η ζημία
καταλογίζεται στα πρόσωπα αυτά με αιτιολογημένη πράξη τριμελούς ελεγκτικής
επιτροπής, που συγκροτείται στην έδρα κάθε νομού κλπ
Και επειδή σύμφωνα
με το άρθρο 277 του 3852/2010
(Καλλικράτης) Έλεγχος Είσπραξης
Εσόδων §1. Ο Αρμόδιος για τον προληπτικό
έλεγχο των δαπανών επίτροπος, κατά την διάρκεια του οικονομικού έτους μπορεί να
παρακολουθεί την κανονική είσπραξη των εσόδων των ΟΤΑ …και να ασκεί τον έλεγχο
για την είσπραξη των νομίμως βεβαιωθέντων χρεών…§2. Σε περίπτωση που
διαπιστώσει αδράνεια είσπραξης τους από τα αρμόδια όργανα διοίκησης … καλεί
τούτους με έγγραφο του που κοινοποιείται στον Γενικό Γραμματέα της
αποκεντρωμένης Διοίκησης και στον Ελεγκτή Νομιμότητας να ενεργήσουν μέσα σε
τασσόμενη προθεσμία για την είσπραξη τούτων. §3. Ορίζεται ότι εάν η αδράνεια συνεχίζεται, οφειλόμενη σε δόλο ή βαριά
αμέλεια των διοικούντων τον δήμο και τα νομικά του πρόσωπα ή των προϊσταμένων
των οικονομικών υπηρεσιών αυτών α) τα μεν αιρετά υπαίτια πρόσωπα με
αιτιολογημένη εισήγηση του στην Επιτροπή του άρθρου 141 του ν 3463/2006 για προσωπικό καταλογισμό τούτων για με
το ποσό της θετικής ζημίας που προξένησαν και β) τους υπαλλήλους των ανωτέρω
προσώπων που προκάλεσαν ζημία στην περιουσία του στο Ελεγκτικό Συνέδριο για καταλογισμό τούτων, και τίποτε απ’ αυτά
δεν φαίνεται να έχει συμβεί.
Ζητώ
Από το
Ελεγκτικό Συνέδριο να διατάξει (ή να παρέμβει) να γίνουν οι απαραίτητες
ενέργειες που ορίζονται στις §2 και 3 του άρθρου 277 του Ν3852/2010
Ο αιτών
Νίκος Β. Χατζηευστρατίου
Συνημμένα
1.
Πρακτικά της
από 24 Μαρτίου 2014 (απόφαση 129/2014) συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου
της Βέροιας.
4.
Αποσπάσματα
από τον τοπικό έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
Δεν γνωρίζω τι πρόκειται να συμβεί. Το βέβαιο είναι πως μετά από δυό
τρία τέτοια δεν επρόκειτο να ….ξανασυμβεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε στα Ελληνικά,Ιταλικά,Αγγλικά αντε και Γερμανικά. Όχι greeklish ρε παιδιά!